27/8/10

Το «Εργαστήρι του Βιβλίου» του ΕΚΕΒΙ - ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2010

ΝΕΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ – ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2010
(11 Οκτωβρίου -17 Δεκεμβρίου)

Με περισσότερους από 2.000 αποφοίτους, 47 από αυτούς έχουν ήδη εκδώσει βιβλία τους, 19 βραβεύθηκαν εντός και εκτός Ελλάδας για το έργο τους (κι επιπλέον άλλοι 12 διακρίθηκαν στον φετινό πανελλήνιο διαγωνισμό διηγήματος Μπονζάι του περιοδικού «Πλανόδιον»), ενώ δεκάδες έχουν βρει επαγγελματικό προσανατολισμό σε εκδοτικούς οίκους και περιοδικά έντυπα, το «Εργαστήρι του Βιβλίου» που οργανώνει το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) από το Σεπτέμβριο του 2005, εισέρχεται στον έκτο χρόνο λειτουργίας του έχοντας κατακτήσει τον βασικό του στόχο: να αποτελέσει το φυτώριο που αναδεικνύει νέους, ταλαντούχους επαγγελματίες στο χώρο του βιβλίου.

Καταξιωμένοι συγγραφείς και επαγγελματίες, νέοι και παλιότεροι γνώστες παραγωγής του βιβλίου από τη συγγραφή έως την επιμέλεια και την έκδοσή του εντάσσονται στην ομάδα που συντονίζει ο συγγραφέας Στρατής Χαβιαράς, διευθυντής του εργαστηρίου «Writing the Novel» στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.

Με έδρα την Αθανασίου Διάκου, όπου πραγματοποιούνται τα σεμινάρια στο κτίριο του ΕΚΕΒΙ, το Εργαστήρι έχει ταξιδέψει συχνά «εκτός συνόρων» ανταποκρινόμενο στη μεγάλη ζήτηση από όλη την Ελλάδα. Έτσι, τα τρία τελευταία χρόνια το Εργαστήρι έχει επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου, με ταχύρυθμα σεμινάρια δημιουργικής γραφής αλλά προσκλήθηκε και στη Ρόδο, τα Χανιά και την Πάτρα, ενώ ακολουθεί η Κύπρος.

Συνεργάζεται επίσης τακτικά με το πρόγραμμα δημιουργικής γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Ενημερώνουμε επίσης ότι σύντομα, όσοι δεν μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματα που γίνονται στο κτίριο του ΕΚΕΒΙ, το Εργαστήρι του Βιβλίου θα λειτουργήσει παράλληλα ένα «Ανοικτό Πανεπιστήμιο για το Βιβλίο» ώστε να δώσει σε όλους την ευκαιρία και το δικαίωμα της μάθησης, μέσω του διαδικτύου.

Η ομάδα των διδασκόντων απαρτίζεται από έμπειρους και καταξιωμένους ανθρώπους από τον χώρο του ελληνικού βιβλίου, με επικεφαλής τον συγγραφέα Στρατή Χαβιαρά, διευθυντή του εργαστηρίου «Writing the novel» του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ:

  • Στρατής Χαβιαράς και Αργυρώ Μαντόγλου (μυθιστόρημα)
  • Στρατής Χαβιαράς (μικρή φόρμα-διήγημα)
  • Μισέλ Φάις και Τάσος Γουδέλης (διήγημα)
  • Στρατής Πασχάλης (ποίηση)
  • Χρήστος Μπουλώτης (παιδικό βιβλίο)
  • Μισέλ Φάις (νουβέλα)
  • Βαγγέλης Χατζηβασιλείου (δημοσιογραφία-κριτική και λογοτεχνία)
  • Δημήτρης Θάνας (γλωσσική–τυπογραφική διόρθωση και επιμέλεια κειμένων)

Οι διδάσκοντες του «Εργαστηρίου του Βιβλίου» στοχεύουν στην άμεση κι ωφέλιμη γνωριμία των σπουδαστών με τη διαδικασία παραγωγής, από τη συγγραφή μέχρι τη χρήση του βιβλίου ως αντικειμένου τέχνης. Κάθε σεμινάριο περιλαμβάνει 10 τρίωρα απογευματινά μαθήματα (17.30-20.30, Δευτέρα-Παρασκευή).

Επίσης, το φετινό πρόγραμμα του «Εργαστηρίου του Βιβλίου» σε συνεργασία με το ελληνικό τμήμα της ΙΒΒΥ - Ο κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου- διοργανώνει εργαστήρια για παιδιά, εφήβους και σεμινάρια για εκπαιδευτικούς.

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • ΕΓΓΡΑΦΕΣ: Από 1 έως 30 Σεπτεμβρίου 2010
  • ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου στις 12:00 στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΚΕΒΙ (Αθ. Διάκου 4, στάση μετρό «Ακρόπολη»). Η παρουσίαση είναι ανοικτή στο κοινό.
  • ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Τηλ.: 210-9200336, 210-9200300 www.ekebi.gr

Το ΕΚΕΒΙ προβαίνει σε μείωση τιμών για τα δίδακτρα του «Εργαστηρίου», συμμεριζόμενο τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες επί του παρόντος με μείωση 10% στις νέες εγγραφές και 30% στους φοιτητές

23/8/10

Αυγουστιάτικη πανσέληνος

Γ. Ρίτσος, Η σονάτα του σεληνόφωτος (απόσπασμα)

Άφησε με να ‘ρθω μαζί σου। Τι φεγγάρι απόψε! Είναι καλό το φεγγάρι, - δε θα φαίνεται που άσπρισαν τα μαλλιά μου. Το φεγγάρι θα κάνει πάλι χρυσά τα μαλλιά μου. Δε θα καταλάβεις. Άφησε με να ‘ρθω μαζί σου. Όταν έχει φεγγάρι, μεγαλώνουν οι σκιές μες στο σπίτι, αόρατα χέρια τραβούν τις κουρτίνες, ένα δάχτυλο αχνό γράφει στη σκόνη του πιάνου λησμονημένα λόγια - δε θέλω να τ' ακούσω. Σώπα. Άφησε με να ‘ρθω μαζί σου λίγο πιο κάτου, ως τη μάντρα του τουβλάδικου, ως εκεί που στρίβει ο δρόμος και φαίνεται η πολιτεία τσιμεντένια κι αέρινη, ασβεστωμένη με φεγγαρόφωτο, τόσο αδιάφορη κι αϋλη, τόσο θετική σαν μεταφυσική που μπορείς επιτέλους να πιστέψεις πως υπάρχεις και δεν υπάρχεις πως ποτέ δεν υπήρξες, δεν υπήρξε ο χρόνος κ' η φθορά του. Άφησε με να ‘ρθω μαζί σου.

19/8/10

Δ. Σολωμός, Ο Κρητικός (αποσπάσματα)

Με αφορμή την Πανσέληνο του Αυγούστου που πλησιάζει:
...............................................................................................
Δεν ειν’ πνοή στον ουρανό, στη θάλασσα, φυσώντας
Ούτε όσο κάνει στον ανθό η μέλισσα περνώντας,
Όμως κοντά στην κορασιά, πού μ’ έσφιξε κι εχάρη,
Εσειότουν τ’ ολοστρόγγυλο και λαγαρό φεγγάρι·
Και ξετυλίξει ογλήγορα κάτι που εκείθε βγαίνει,
Κι ομπρός μου ιδού πού βρέθηκε μία φεγγαροντυμένη.
.................................................................................................
Αλλά το πλέξιμ’ άργουνε και μου τ’ αποκοιμούσε
Ηχός, γλυκύτατος ηχός, οπού με προβοδούσε।
Δεν είναι κορασιάς φωνή στα δάση που φουντώνουν,
Και βγαίνει τ’ άστρο του βραδιού και τα νερά θολώνουν,
Και τον κρυφό της έρωτα της φύσης τραγουδάει,
Του δέντρου και του λουλουδιού πού ανοίγει και λυγάει·
Δεν είν’ αηδόνι κρητικό, που παίρνει τη λαλιά του
Σε ψηλούς βράχους κι άγριους όπ’ έχει τη φωλιά του,
Κι αντιβουίζει ολονυχτίς από πολλή γλυκάδα
Η θάλασσα πολύ μακριά, πολύ μακριά η πεδιάδα,
Ώστε που πρόβαλε η αυγή και έλιωσαν τ’ αστέρια,
Κι ακούει κι αυτή και πέφτουν της τα ρόδα από τα χέρια
Δεν είν’ φιαμπόλι το γλυκό, οπού τα’ αγρίκαα μόνος
Στον Ψηλορείτη όπου συχνά μ’ ετράβουνεν ο πόνος
Κι έβλεπα τ’ άστρο τ’ ουρανού μεσουρανίς να λάμπει
Και του γελούσαν τα βουνά, τα πέλαγα κι οι κάμποι·
Κι ετάραζε τα σπλάχνα μου ελευθερίας ελπίδα
Κι' έφώναζα: «ώ θεϊκιά κι όλη αίματα Πατρίδα!»
Κι άπλωνα κλαίοντας κατ’ αυτή τα χέρια με καμάρι·
Καλή ‘ν’ η μαύρη πέτρα της και το ξερό χορτάρι.
Λαλούμενο, πουλί, φωνή, δεν είναι να ταιριάζει,
Ίσως δε σώζεται στη γη ήχος που να του μοιάζει
Δεν είναι λόγια· ήχος λεπτός ... ...
Δεν ήθελε τον ξαναπεί ο αντίλαλος κοντά του.
Αν είν’ δεν ήξερα κοντά, αν έρχονται από πέρα·
Σαν του Μαϊού τες ευωδιές γιόμιζαν τον αέρα,
Γλυκύτατοι, ανεκδιήγητοι ... ...
Μόλις είν’ έτσι δυνατός ο Έρωτας και ο Χάρος.
........................................................................................

11/8/10

Μαραθώνια ανάγνωση της Οδύσσειας στην Κω

Τη νύχτα του χθεσινού Σαββάτου 7 Αυγούστου, ο Όμηρος συνάντησε τον Ιπποκράτη, σε μια εντυπωσιακή ολονύχτια μαραθώνια ανάγνωση της Οδύσσειας που έλαβε χώρα στο Μεσαιωνικό Κάστρο της Κώ, στο πλαίσιο του φεστιβάλ ‘Ιπποκράτεια’.
Επί 12 ώρες ασταμάτητα, 200 αναγνώστες κάθε ηλικίας, μορφωτικού επιπέδου και εθνικότητας απήγγειλαν και τραγούδησαν με κατάνυξη, θάρρος, συγκίνηση και άρτιο συντονισμό, το μεγάλο έπος του Ομήρου. Ανάμεσά τους, ο τ. Υπουργός Εσωτερικών Κώστας Σκανδαλίδης, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κώου-Νισύρου κ.κ Ναθαναήλ, o Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ελβετίας και Κεντρικής Ευρώπης κ.κ. Ιερεμίας και ο Δήμαρχος Κω Γιώργος Κυρίτσης.
Ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσαν με την συμμετοχή τους δεκάδες θαρραλέα παιδιά δημοτικού και γυμνασίου, ένας τυφλός Κώος που διάβασε με μέθοδο Braille, ξένοι κάτοικοι του νησιού περήφανοι για τα ελληνικά τους, αλλά και δεκάδες επισκέπτες του νησιού που τίμησαν τους μεταφραστές του Ομήρου απαγγέλοντας τα αποσπάσματά τους στα γιαπωνέζικα, τουρκικά, τσέχικα, φιλανδικά, ολλανδικά, σέρβικα, ρουμάνικα, βραζιλιάνικα, γερμανικά, αγγλικά, ιταλικά και ισπανικά. Κατά τη διάρκεια της νύχτας, μια εντυπωσιακή προβολή της νεοελληνικής μετάφρασης του Δ.Μαρωνίτη σε γιγαντοοθόνη επέτρεπε στο κοινό να παρακολουθεί τη ροή του κειμένου ανά πάσα στιγμή.
Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν και διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ασία, οι οποίοι κατέφθασαν στην Κω ειδικά για τις Ημέρες Ομήρου, οι οποίες, πέρα από την ολονύκτια ανάγνωση, τις περασμένες ημέρες συμπεριέλαβαν προβολές ταινιών, μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, ομιλίες και παρουσιάσεις βιβλίων, όλες αφιερωμένες στον Όμηρο και τη διαχρονικότητα των επών του.
Πέρα από το εντυπωσιακό σκηνικό του μεσαιωνικού κάστρου υπό το φώς των κεριών, στην μαγική ατμόσφαιρα της χθεσινής βραδιάς συνέβαλλε και η μουσική επένδυση της ανάγνωσης από το σύνολο ΛΥΡΑΥΛΟΣ, εμπλουτίζοντας κάθε ραψωδία με ήχους 30 ανακατασκευασμένων αρχαιοελληνικών οργάνων όπως λύρα, φόρμιγγα, κύμβαλα, κέρας, σείστρα και σύρριγγα του Πανός. Οι 3000 επισκέπτες που πέρασαν από το μεσαιωνικό κάστρο της Κω κατά τη διάρκεια της νύχτας είχαν επίσης την ευκαιρία να γευτούν αυθεντικές ομηρικές γεύσεις και να απολαύσουν έκθεση παιδικών εικαστικών έργων εμπνευσμένες από τις περιπέτειες του Οδυσσέα.
Η ανατολή του κυριακάτικου ήλιου βρήκε δεκάδες ξάγρυπνους θεατές βαθύτατα συγκινημένους αλλά και υπερήφανους για την επιτυχή ολοκλήρωση του δύσκολου αυτού εγχειρήματος. Πέρα από την ανάδειξη της ανάγνωσης ως ανεκτίμητο μέσο έκφρασης και μόρφωσης, η χθεσινή ομηρική ολονυχτία, στο πλαίσιο των «Ιπποκράτειων», απέδειξε σε χιλιάδες παρευρισκόμενους ότι η συλλογική προσπάθεια, η άρτια οργάνωση, η εκτίμηση και προβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς σε πολυπολιτισμικό περιβάλλον αποτελούν βασικά συστατικά για την διανοητική, ψυχολογική και οικονομική υγεία όχι μόνο της συγκεκριμένης τοπικής κοινωνίας της Κώ αλλά και της διεθνούς κοινωνίας της ανθρωπότητας.
Οι Ημέρες Ομήρου και η ολονύκτια ανάγνωση πραγματοποιηθηκαν με την οργανωτική και οικονομική στήριξη της Κοινωφελούς Επιχείρησης Πολιτισμού του Δήμου Κω σε συνεργασία με το διεθνή μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Οι Αναγνώστες του Ομήρου» (www.thereadersofhomer.org ) υπό τη διεύθυνση της καθηγήτριας Kathryn Hohlwein και του διεθνώς αναγνωρισμένου καλλιτέχνη και Πρεσβευτή Ελληνισμού κ. Γιάννη Σιμωνίδη, την πολιτιστική δράση ΕΜΣΕ (www.emse.gr ) και το Ίδρυμα «Maρία Τσάκος» της Ουρουγουάης (www.fundacionmariatsakos.org ) υπό τη διεύθυνση της κας Μαργαρίτας Λαρριέρα (Πρέσβειρας Ελληνισμού για το 2010) . Τον συντονισμό της ολονύκτιας μαραθώνιου ανάγνωσης ανέλαβαν οι κες. Σοφία Καραγιάννη και η Στεφανία Ξυδιά, ενώ καταλυτική στην επιτυχή διεξαγωγή της βραδιάς ήταν και η συμβολή δεκάδων εθελοντών.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ- ΜΠΕ

Τα κόµικς σώζουν τη λογοτεχνία

5739b04f-d2c3-448e-95f8-32a7d9154aa6Η λογοτεχνία στις ΗΠΑ και αλλού επενδύει στο γκράφικ νόβελ, το οποίο οι εκδότες θεωρούν ως το επόµενο µεγάλο στοίχηµα

Σε κότα µε τα χρυσά αυγά φαίνεται να µετατρέπεται το γκράφικ νόβελ. Ηδη δεν είναι λίγα τα µυθιστορήµατα εκείνα που αποκτούν εικονογραφηµένες εκδόσεις αλλά και συνέχειες. Στις αρχές του χρόνου µε τη µορφή γκράφικ νόβελ κυκλοφόρησε το πρώτο βιβλίο της σειράς διηγηµάτων µε βαµπίρ, «Λυκόφως», της Στέφανι Μέγιερ µε τον εκδοτικό οίκο Υen Ρress να ρίχνει στην αγορά 350.000 αντίτυπα. Από κοντά οι εκδόσεις Dark Ηorse Comics τύπωσαν 100.000 αντίτυπα του νέου µυθιστορήµατος µυστηρίου της Τζάνετ Ιβάνοβιτς «Τrouble Μaker», που είναι συνέχεια του µυθιστορήµατός της «Μotor Μouth», αυτή τη φορά όµως σε µορφή γκράφικ νόβελ.

Αλλο δηµοφιλές µυθιστόρηµα είναι το «Watchmen» των Αλαν Μουρ, Ντέιβ Γκίµπσον, που πρωτοκυκλοφόρησε το 1987. Τον Αύγουστο του 2008 οι DC Comics τύπωσαν 900.000 τεύχη της ιστορίας µυστηρίου µε τη µορφή κόµικς, αναµένοντας αυξηµένη ζήτηση ύστερα από τη µεταφορά της στη µεγάλη οθόνη. Πωλήθηκαν 733.000 αντίτυπα βιβλίων και κόµικς έως το 2009, ενώ από τότε πωλήθηκαν άλλα 200.000 της κοµίστικης εκδοχής.

Οι εκδοτικοί οίκοι, οσφραινόµενοι ότι το νέο λογοτεχνικό είδος είναι χρυσοφόρο, προχωρούν σε νέα επιχειρηµατικά σχέδια. Το «Λυκόφως» θα χωριστεί σε δύο γκράφικ νόβελ, µε τη Μέγιερ να έχει ενεργό συµµετοχή στη δηµιουργία και των δύο. Οπως µάλιστα λέει η ίδια -και γράφει η εφηµερίδα Guardian- τα σχέδια του Κορεάτη καλλιτέχνη Γιουνγκ Κιµ είναι πολύ κοντά σε αυτό που είχε φανταστεί για τους χαρακτήρες της. Στην περίπτωση της Ιβάνοβιτς το «Τroublemaker! Α Βarnaby Αdventure» είναι το τρίτο µέρος µιας σειράς ιστοριών µε κεντρικές φιγούρες έναν οδηγό αγώνων ταχύτητας Νascar και µια γυναίκα µηχανικό αυτοκινήτων.

Η συγγραφέας, αν και ενθουσιασµένη µε το τελικό αποτέλεσµα, δεν έκρυψε τον καηµό της: «Ο ακρογωνιαίος λίθος ήταν το κείµενο, αλλά εξαφανίστηκε. Δουλέψαµε πολύ για να µπουν οι κατάλληλες λέξεις στα “συννεφάκια” των διαλόγων πάνω από τα κεφάλια των ηρώων του κόµικς. Οµως το βιβλίο µετεξελίχθηκε σε δράση και εικόνες», λέει. Παρόλα αυτά, διευκρινίζει στη USΑ Τoday, είχε εξαρχής στο µυαλό της την περίπτωση της µετατροπής της σειράς σε γκράφικ νόβελ.

Ο µετρ του τρόµου, Στίβεν Κινγκ, δεν θα µπορούσε να λείπει από το χορό. Η σειρά βιβλίων του «Τhe Dark Τower» απέκτησε «πρίκουελς» σε µορφή κόµικς, ενώ το κλασικό, πια, µυθιστόρηµά του «Το Οχυρό» κυκλοφόρησε σε γκράφικ νόβελ τον Σεπτέµβριο του 2008 και θα ολοκληρωθεί, ύστερα από 30 τεύχη, την άνοιξη του 2011.

«Στην Ελλάδα είναι περιχαρακωµένο είδος»

«Κοµίζουν γλαύκα ες Αθήνας» τα γκράφικ νόβελ, υποστηρίζουν έλληνες εκδότες, στην Ελλάδα ανάλογη τάση δεν υφίσταται προς το παρόν. Είναι µια πρακτική για να «ενωθούν» δύο είδη, κατά την κ. Αννα Πατάκη των οµώνυµων Εκδόσεων, του µυθιστορήµατος και του κόµικς. «Κάτι ανάλογο συµβαίνει όταν ένα βιβλίο γίνεται ταινία ή µια τηλεοπτική σειρά τροφοδοτεί µια ταινία», θεωρεί η κ. Πατάκη.

Συµφωνεί µαζί της ο κ. Γιώργος Τσίτσοβιτς, των Μαµούθ Κοµίκς. «Πάντα υπήρχαν οι µεταφορές αυτές. Είναι παλιά πρακτική που ξεκίνησε στο τέλος της δεκαετίας του ‘20 µε τον “Ταρζάν”, που από βιβλίο, κυκλοφόρησε το 1930 µε τη µορφή κόµικς. Ως προϊόν είναι νέο, ως πρακτική όχι».

Ο χώρος των κόµικς στην Ελλάδα, κατά την κ. Πατάκη, είναι «πιο περιχαρακωµένος και δειλά προσπαθεί να ξεµυτίσει το γκράφικ νόβελ». Εκδόσεις γκράφικ νόβελ είναι παράδοση σε Αµερική, Γαλλία, Ισπανία, «όµως είναι περιορισµένο είδος σε εµάς», υποστηρίζει. Η πρόσφατη µεγάλη επιτυχία όµως του «Logicomix», του βιβλίου των Απόστολου Δοξιάδη, Χρίστου Παπαδηµητρίου, Αλέκου Παπαδάτου και Ανί ντι Ντονά (Ικαρος) που πούλησε κοντά 60.000 αντίτυπα στην Ελλάδα και έγινε διεθνές µπεστ σέλερ, ίσως να ανοίγει και εδώ έναν καινούργιο δρόµο.

Του Χρήστου Ν.Ε. Ιερείδη

8/8/10

Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές

Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές
υπάρχει μια δίψα υπάρχει μια αγάπη
υπάρχει μια έκσταση,
όλα σκληρά σαν τα κοχύλια
μπορείς να τα κρατήσειςμες στη παλάμη σου.
Μέσα στις θαλασσινές σπηλιές
μέρες ολόκληρες σε κοίταζα στα μάτια
και δε σε γνώριζα
μήτε με γνώριζες
(Γιώργος Σεφέρης)

5/8/10

Ο Αύγουστος

Ο Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά
κι από τα γένια του έσταζαν άστρα και γιασεμιά
Αύγουστε μήνα και Θεέ σε σένανε ορκιζόμαστε
πάλι του χρόνου να μας βρεις στο βράχο να φιλιόμαστε.
απ' την Παρθένο στον Σκορπιό χρυσή κλωστή να ράψουμε
κι έναν θαλασσινό σταυρό στη χάρη σου ν' ανάψουμε
Ο Αύγουστος ελούζονταν μες στην αστροφεγγιά
κι από τα γένια του έσταζαν άστρα και γιασεμιά।

Οδ. Ελύτη, Τα Ρω του Έρωτα

3/8/10

Η ιδιωτική ζωή του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ στο φως

image

Ενα µικρό φως στον αποµονωµένο κόσµο του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ, του πιο «ερηµίτη» αµερικανού συγγραφέα που πέθανε τον Ιανουάριο στα 91 του χρόνια, ρίχνει µια φωτογραφία. Την αποκάλυψε ο σκηνοθέτης που ετοιµάζει ένα ολόκληρο πρότζεκτ γύρω από αυτόν και τη δηµοσίευσε το περιοδικό Νewsweek. Πρόκειται για σπάνια µατιά στη ζωή του συγγραφέα του «Φύλακα της σίκαλης» που επίµονα έµεινε µακριά από το βλέµµα του κόσµου.

Τον Απρίλιο του 1968, όπως φαίνεται τυπωµένη η ηµεροµηνία στην φωτογραφία, ο Τζ. Ντ Σάλιντζερ θα ήταν 49 χρονών. Είχε πρόσφατα χωρίσει και βρισκόταν ήδη τρία χρόνια στην προσωπική του αποµόνωση που θα κρατούσε 45 χρόνια ώς το τέλος της ζωής του. Στην εικόνα που βλέπουµε ο απόµακρος συγγραφέας έχει σακούλες κάτω από τα µάτια του και ρυτίδες στο πρόσωπό του, αλλά έστω και διακριτικά, χαµογελάει. Γύρω του στον οικείο χώρο, καθισµένος όπως είναι στο πλάι του κρεβατιού, παρατηρεί κανείς κουβέρτες και σεντόνια, στο λιτό σκηνικό του σπιτιού του στο Κόρνις του Νιου Χαµσάιρ.

Η εικόνα µιλάει: ένα µικρό δοχείο απορριµµάτων δίπλα, ένα λιτό ντουλάπι, ένα πακέτο τσιγάρα πάνω σε αυτό. Γυµνοί τοίχοι.

Η πιο αποκαλυπτική λεπτοµέρεια; Είναι η κλειδαριά στην πόρτα. Δεν επιτρέπεται η είσοδος. Οχι για να µην ενοχλούν. Ο Σάλιντζερ φύλαγε κρυφό κάτι άλλο, σε µια µικρή δική του κρυψώνα, ένα κιβώτιο γεµάτο ανέκδοτα κείµενα. Θα δούµε όµως περισσότερα. Από το δωµάτιο και από τη ζωή του Σάλιντζερ, µόλις ο Σέιν Σαλέρνο είναι έτοιµος να µας τα δείξει. Ο σεναριογράφος του Χόλιγουντ ξόδεψε πολύ χρόνο και εκατοµµύρια δολάρια ερευνώντας τον µυστηριώδη κόσµο του Σάλιντζερ στον οποίο ανήκει και η ιστορία της φωτογραφίας. Ο Σαλέρνο δεν αποκαλύπτει προς το παρόν τίποτε άλλο.

Έχει όπως φαίνεται µια ιδιαίτερη πνευµατική σχέση µε τον συγγραφέα του Τhe Catcher in Τhe Rye (Φύλακας στη σίκαλη). Εχει και τους κανόνες του. Ενας από αυτούς είναι «Μη διαβάσετε Τζέι Ντ. Σάλιντζερ στο Κindle (ηλεκτρονικό βιβλίο). Πιάστε εκείνο το τσακισµένο βιβλίο τσέπης». Ο Σαλέρνο βρίσκεται µέσα µια «αποστολή πάθους» – γράφει, χρηµατοδοτεί και σκηνοθετεί ένα δίωρο ντοκιµαντέρ, το Salinger, και µια βιογραφία 800 σελίδων µε τίτλο «Ο Ιδιωτικός Πόλεµος του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ» µαζί µε τον Ντέιβιντ Σιλντς. Και οι δύο, όπως και ο Σάλιντζερ ο ίδιος, µε µεγάλη µυστικότητα, αφήνοντας ελάχιστα στο φως µέχρι τη στιγµή που θα αποκαλύψουν όλο το έργο.

Πηγή

(C) ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ
Κάδμου 7 & Δαιδάλου
Λιβαδειά 32100
τηλ. 22610.89970
fax 22610.81028