27/2/11

Οδ. Ελύτης: ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ

ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ

Εδώ που η έρημη ματιά φυσάει τις πέτρες και τ’ αθάνατα
Εδώ που ακούγονται βαθιά τα βήματα του χρόνου
Που ανοίγουνε μεγάλα σύννεφα χρυσά εξαφτέρυγα
Πάνω από τη μετόπη τ’ ουρανού
Πες μου από πού ξεκίνησε η αιωνιότητα
Πες μου ποιο σημάδι που πονείς
Και ποιο το ριζικό της ελεμίνθας
Ώ γη της Βοιωτίας που σε φέγγει ο άνεμος
Τι γίνηκεν η ορχήστρα των γυμνών χεριών κάτω απ’ τ’ ανάχτορα
Το έλεος που ανέβαινε σαν ιερός καπνός
Κι η κλαγγή που ξημέρωνε τη φρίκη των λαών
Όταν ο ήλιος έμπαινε σα θρίαμβος

Όταν η μοίρα σπάραζε στη λόγχη της καρδιάς
Κι άναβαν τα εμφύλια κελαηδίσματα
Τι γίνηκαν οι αθάνατες μάρτιες σπονδές
Οι ελληνικές γραμμές μες στο νερό της χλόης
Λαβώθηκαν τα μέτωπα κι οι αγκώνες
Ο χρόνος από τον πολύ ουρανό κύλησε ρόδινος
Οι άνθρωποι προχωρήσανε
Γεμάτοι οδύνη και όνειρο

Στυφή μορφή! Εξευγενισμένη από τον άνεμο
Θύελλας καλοκαιρινής που τα πυρρόξανθα ίχνη
Αφήνει στις γραμμές των λόφων και των αετών
Στις γραμμές της παλάμης σου του πεπρωμένου
Τι ξέρεις ν’ αντικρίζεις και τι ξέρεις να φορείς
Ντυμένη από τη μουσική των χόρτων και πως προχωρείς
Μέσα απ’ τα ρείκια ή τις αλισφακιές
Στο τελικό σημείο του βέλους
Σ’ αυτό το κοκκινόχωμα της Βοιωτίας
Μέσα στων βράχων το ερημικό εμβατήριο
Θ’ ανάψεις τα χρυσά δεμάτια της φωτιάς
Θα ξεριζώσεις την κακή καρποφορία της θύμησης
Θ’ αφήσεις μια πικρή ψυχή στην άγρια μέντα!

Ο. Ελύτης

25/2/11

Δώρα του βυθού

Μπορεί μια γυναίκα να βρει το νόημα της ύπαρξής της απομονωμένη σ' ένα νησί; Τα κοχύλια πώς την βοηθούν στην αναζήτησή της;

Στα ΔΩΡΑ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ, η Anne Morrow Lindbergh περιγράφει το δικό της ταξίδι στα βάθη του εαυτού της. Σ' ένα μακρινό νησί απερίσπαστη, προσπαθεί να επικεντρώσει στην ουσία και στο νόημα της ύπαρξης του ανθρώπου και ιδιαίτερα της γυναίκας. Χρησιμοποιεί τα κοχύλια που βρίσκει στην παραλία σαν οδηγούς, σύμβολα και παραδείγματα για να απεικονίσει τα στάδια της εσωτερικής της αναζήτησης. Κάθε κοχύλι είναι κι ένα ταξίδι προς την ομορφιά, τη γαλήνη, την επαφή με την αλήθεια της. Αποκαλύπτει μια μικρή νησίδα βεβαιότητας με όστρακα και μαργαριτάρια πολύτιμα, δώρα του βυθού, τα οποία κοινωνεί μέσω του βιβλίου, γενναιόδωρα, όπως της τα χάρισε η θάλασσα.

"[... ] νομίζω πως το βιβλίο αυτό προσφέρει στους αναγνώστες μια πρωτόγνωρη αίσθηση ελευθερίας. Είναι δύσκολο να περιγραφεί, μα πιστεύω ηώς αυτός είναι ο πραγματικός λόγος που το βιβλίο συνεχίζει να είναι τόσο αγαπητό και να διαβάζεται ακόμη. Μιλώ για την ελευθερία που έρχεται μετά την απόφαση του να παραμένει κανείς ανοιχτός, όπως η μητέρα μου, στην ίδια τη ζωή, ό,τι κι αν φέρνει: χαρές, λύπες, επιτυχίες, αποτυχίες, πόνο, θαλπωρή και, βέβαια, πάντα αλλαγή.
Μέσω των δικών της εμπειριών και χάρη σ' έναν πυρήνα εσωτερικής ηρεμίας, συνειδητά στο "εδώ και τώρα", η μητέρα μου αθόρυβα έζησε ελεύθερη τη δική της ζωή μέσα στην ίδια τη ζωή, και μακάρι όλοι να κάναμε το ίδιο."
(Reeve Lindbergh)

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ Anne Morrow Lindbergh 1906 - 2001

Σύζυγος του πιλότου Charles Lindbergh και μητέρα έξι παιδιών, έζησε μια ενδιαφέρουσα και περιπετειώδη ζωή στην Αμερική και στην Ευρώπη. Έλαβε πολλά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις ως συγγραφέας, αλλά και ως εξαιρετική αεροπόρος.

Η πρώτη έκδοση του Gift from the Sea έγινε best seller και μέχρι σήμερα έχει ξεπεράσει τα 3.000.000 αντίτυπα σε πωλήσεις. Έχει μεταφραστεί σε 45 γλώσσες, ενώ στην Ελλάδα εκδίδεται για πρώτη φορά.

Βιβλία της είναι τα :

North to the Orient (1935)

Listen! The Wind (1938)

The Wave of the Future (1940)

The Steep Ascent (1944)

Gift from the Sea (1955)

The Unicorn and other Poems (1956)

Dearly Beloved (1962)

Earth Shine (1969)

Bringmea Unicorn (1972)

Hour of Gold, Hour of Lead (1973)

Locked Rooms and Open Doors (1974)

Tlte Flower and the Nettle (1976)

War Without and Within (1980)

24/2/11

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και Οδυσσέας Ελύτης

Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του νομπελίστα ποιητή μας Οδυσσέα Ελύτη και 100 χρόνια από το θάνατο του μεγάλου μας πεζογράφου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Σε μια προσπάθεια να τιμήσουμε και τους δύο, δημοσιεύουμε αποσπάσματα από το δοκίμιο του ποιητή «Η μαγεία του Παπαδιαμάντη».
-------
Το φως του Παπαδιαμάντη βρίσκεται μάλλον πιο κοντά στο πανάρχαιο λυχνάρι. Αλλά σ’ ένα λυχνάρι το φως, αν υπάρχει, οφείλεται στο λάδι. Θησαυρισμένο το δικό του από τους ελαιώνες των παιδικών του χρόνων, άργησε ν’ ανέβει στο φιτίλι. Χρόνια και χρόνια φυλαγμένο στο υποσυνείδητό του, γαλήνευε, καταστάλαζε, λαμπικάριζε όλα της παιδικής ηλικίας τα περιστατικά, μ’έναν τρόπο που θα έδινε το δικαίωμα να υποστηρίξει κανείς πως η ωρίμανση του συγγραφέα γινόταν εν αγνοία του εκεί, σε μια περιοχή όπου ο άνθρωπος δε διαθέτει την κουτή ευφυϊα να ξεχωρίζει αυτά που βλέπει απ’ αυτά που αισθάνεται. Και αυτό ακριβώς συμβαίνει.
-------
Να που βρίσκεται η αληθινή μαγεία του Παπαδιαμάντη. Δε ζητά να τεντώσει τα νεύρα μας, να σείσει πύργους και να επικαλεστεί τέρατα. Οι νύχτες του, ελαφρές σαν το γιασεμί, ακόμη και όταν περιέχουν τρικυμίες, πέφτουν επάνω στην ψυχή μας σαν μεγάλες πεταλούδες που αλλάζουν ολοένα θέση, αφήνοντας μια στιγμή να δούμε στα διάκενα τη χρυσή παραλία όπου θα μπορούσαμε να’ χαμε περπατήσει χωρίς βάρος, χωρίς αμαρτία. Είναι εκεί που βρίσκεται το μεγάλο μυστικό¨ αυτό το «θα μπορούσαμε» είναι ο οίακας που δε γίνεται να γυρίσει, μόνο μας αφήνει με το χέρι μετέωρο ανάμεσα πίκρα και γοητεία, προσδοκώμενο και άφταστο. «Σαν να’χαν ποτέ τελειωμό τα πάθια κι οι καημοί του κόσμου.»
-------
Η μεγάλη τέχνη βρίσκεται οπουδήποτε ο άνθρωπος κατορθώνει ν’ αναγνωρίζει τον εαυτό του και να τον εκφράζει με πληρότητα μες στο ελάχιστο.

22/2/11

Ιωάννα Καρυστιάνη: Οι ήττες μπορούν να έχουν και κέρδη

«Δεν υπάρχει ενός είδους παρακμή. Προκύπτει από πολλούς παράγοντες και από έκπτωση πολλών ταυτόχρονα παραγόντων. Αλλά νομίζω πως επειδή επιδίωξαν οι αγορές να έχουν την πρωτοκαθεδρία, με έναν τρόπο εντελώς αλαζονικό, επωμίζονται και το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης και συκοφαντικής πλέον κατάρρευσης»

Η «Ιωάννα» των σκίτσων και της εικονογράφησης, η επιτυχημένη σήμερα λογοτέχνις, ο άνθρωπος που δεν διστάζει να πει την αλήθεια που διακρίνει γύρω της, μιλά για «τα σακιά» που κουβαλάμε οι Έλληνες σήμερα…

Συνέντευξη: Θανάσης Λάλας (FAQ - τεύχος 132)

∆εν µπορούµε να µην ξεκινήσουµε µε όσα συµβαίνουν στην Αίγυπτο. Αλήθεια, τι κάνουν αυτοί οι άνθρωποι, και αυτό µπορούµε να το χρεώσουµε επανάσταση; «Νοµίζω ότι τα σκυµµένα για πολύ καιρό κεφάλια τινάζονται πάνω απότοµα, γιατί η ανθρώπινη ύπαρξη, καταπιεσµένη και καταπονηµένη από φτώχεια, από προσβολή, από ταπείνωση, πάντα αποζητά την αξιοπρέπεια και την περηφάνια».

Ζούµε βέβαια σε µια περίοδο που νοµίζουµε ότι έχουν βρεθεί τα κόλπα από τη µεριά της εξουσίας να καταστέλλονται όλες αυτές οι διαθέσεις των ατόµων να σηκώσουν το κεφάλι. «∆εν το πιστεύω αυτό. Νοµίζω πως οι ισχυροί ενδέχεται να τρέχουν πίσω από τις εξελίξεις που αναπόφευκτα πυροδοτεί µια άνευ προηγουµένου φτώχεια. Το είδαµε αυτό και στην Τυνησία, το βλέπουµε και στην Αίγυπτο, αλλά θα το δούµε και αλλού. Για να κάνω και µια γέφυρα µε τα δικά µας εδώ, µε το µεταναστευτικό και τα οικονοµικά προβλήµατα, πιστεύω ότι η φτώχεια είναι πανίσχυρος δεσµός και ενδέχεται να επικρατήσει κάποια στιγµή των εθνικών, φυλετικών και θρησκευτικών χαρακτηριστικών».

Ας πάµε στα δικά µας. Τι φταίει κατά τη γνώµη σου που έχουµε φτάσει στο σηµείο αυτό σήµερα; «Νοµίζω ότι ο καθένας πάνω-κάτω µπορεί πλέον να καταλάβει, αν υποθέσουµε ότι τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια ο κόσµος έχει αρχίσει να πονηρεύει. Ας πούµε για την Ελλάδα, που τα τελευταία 20 χρόνια µπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να θεωρήθηκε µια λύση ασφάλειας και σταθερότητας, ιδίως µετά την κατάρρευση του λεγόµενου υπαρκτού σοσιαλισµού κ.λπ. Τώρα αποδείχτηκε ότι ήταν µια ασταθής και επισφαλής Ένωση, που ουσιαστικά παραδόθηκε στα οικονοµικά συµφέροντα. Κυβέρνησαν οι τράπεζες, τα χρηµατοπιστωτικά ιδρύµατα κ.λπ. Το έχει καταλάβει ο κόσµος. Και εδώ στην Ελλάδα, δηλαδή, λέµε, εντάξει, υπάρχει αυτή η διόγκωση του δηµόσιου τοµέα, του κρατικοδίαιτου, διότι ήταν το συµφέρον της κοµµατικοκρατίας κάθε φορά να διορίζει και να κάνει και να ράνει, αλλά τι πιο κρατικοδίαιτο από τις τράπεζες σε τελευταία ανάλυση. Και όχι µόνο στην Ελλάδα. Τα έχει καταλάβει ο κόσµος αυτά».

Αυτού του είδους η παρακµή είναι απλά και µόνο οικονοµική παρακµή; Ή διαβλέπουµε πίσω από αυτήν… «∆εν υπάρχει ενός είδους παρακµή. Προκύπτει από πολλούς παράγοντες και από έκπτωση πολλών ταυτόχρονα παραγόντων. Αλλά νοµίζω πως επειδή επιδίωξαν οι αγορές εδώ και πολλά χρόνια να έχουν την πρωτοκαθεδρία, τον πρώτο λόγο, µε έναν τρόπο εντελώς αλαζονικό, επωµίζονται και το µεγαλύτερο βάρος της ευθύνης και συκοφαντικής πλέον κατάρρευσης. Έτσι δεν είναι;»

Σκέφτοµαι, βγαίνουµε από µια επταετία, από µια χούντα, µε µια τεράστια ελπίδα. Ότι τα πράγµατα θα διαφοροποιηθούν, θα αλ-

λάξουν. Και µετά αυτή η γενιά ενσωµατώνεται µέσα σε όλο αυτό που σήµερα ονοµάζουµε παρακµή και χανόµαστε. Ποια πιστεύεις ότι ήταν η µεγάλη παγίδα; Πού ήταν η µεγάλη παγίδα αυτής της ζωντανής γενιάς, η οποία βγήκε από µια δύσκολη περίοδο και είχαµε την αίσθηση ότι είχε ανοιχτά µάτια; «Αν µιλάτε για εκείνη την περίφηµη γενιά του Πολυτεχνείου, που έχει στοχοποιηθεί ανηλεώς από παντού, η δράση της υπήρξε πάρα πολύ σύντοµη. ∆εν στοιχειοθετεί όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που θα µπορούσαν να αποτελέσουν, ας πούµε, ένα υλικό ανθεκτικό σε αίολα κελεύσµατα των εποχών. Και δεν συνέβη µόνο στην Ελλάδα αυτό. Νοµίζω ότι λόγω πολύχρονης υστέρησης και στον τοµέα της διαβίωσης και στον τοµέα των ελευθεριών, κατά κάποιο τρόπο, οδήγησε τον κόσµο εύκολα να παραδοθεί στον καταναλωτισµό, σε µια ευζωία που κερδήθηκε µε υποχωρήσεις και µε έκπτωση αξιών. Αλλά επειδή και λόγω της δουλειάς µου ταξιδεύω αρκετά στην Ελλάδα, πάω σε υποβαθµισµένες περιοχές, σε σχολειά σε βουνά και σε λαγκάδια, συναντώ πολλούς από τον κόσµο εκείνης της εποχής, οι οποίοι µε εντιµότητα επιµένουν στα όριά τους».

Άρα υπάρχει µια άλλη Ελλάδα, η οποία συνεχίζει να λειτουργεί µέσα σε αυτά… «Υπάρχει µια άλλη Ελλάδα, ασθµαίνουσα αν θέλετε, διότι οι επιθέσεις που δέχεται ένας άλλος τρόπος σκέψης και ζωής είναι ασύλληπτος. ∆είτε τι έγινε µε το θέµα της απεργίας πείνας. Με έπιασε η ψυχή µου, να σας πω την αλήθεια. ∆εν ακούστηκε πουθενά στα µέσα ενηµέρωσης, ιδίως στα τηλεοπτικά, το θέµα της µαζικής απεργίας πείνας 237 ανθρώπων. Αυτό που κυριάρχησε ήταν η κουβέντα για το άσυλο, ήταν η κουβέντα ενός προβλήµατος που όµως δεν αντιµετωπίζεται µε σοβαρό τρόπο. Ξέρω πολύ καλά ότι η Ελλάδα δεν µπορεί να σηκώσει έναν τόσο µεγάλο αριθµό µεταναστών. ∆εν γίνεται. Ούτε αυτοί, ούτε οι ντόπιοι εδώ µπορούν να ζήσουν σαν άνθρωποι. Πρέπει να βρεθεί κάτι άλλο. Εγώ άκουγα ότι διασύρεται η πατρίδα µας στο εξωτερικό, στα ξένα κανάλια, και έλεγα ότι θα µπορούσε να το κάνει όπλο αυτό. Να σπεύσουν αστυνοµικοί, είτε σε µια πλατεία, είτε σε ένα χωράφι, οπουδήποτε, να σπεύσουν ο δήµαρχος, ο περιφερειάρχης, οι πρυτανικές αρχές, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις, υπουργοί, να καλέσουν αυτοί τα ξένα κανάλια και να πούνε “ιδού η ανθρωπιστική κρίση”. Είναι πάνω από τις δυνάµεις µας. Θα έπρεπε να πάνε όλοι στις Βρυξέλλες. ∆εν λέω να κάνουν απεργία πείνας εκεί στα σκαλοπάτια, αλλά να ζητήσουν σύγκλιση της Ολοµέλειας και να πουν ότι “δεν µπορούµε να το χειριστούµε”. Τι θα γίνει η Ελλάδα; Μαζεύουµε αµάχους από τους πολέµους που κάνουν οι ισχυροί αλλού. Μαζεύουµε φτωχούς ανθρώπους από τις ληστρικές οικονοµικές επιδροµές. Και τι γίνεται; Μπορούµε να το χειριστούµε εµείς; Θα γίνουµε και ο µπάτσος των ισχυρών; Αυτή είναι η µοίρα της

Ελλάδας; Να γίνει και ο µπάτσος; Την κατέστησε η Ευρωπαϊκή Ένωση αποθήκη αποβλήτων. Γιατί ως απόβλητα βλέπει αυτούς τους ανθρώπους. Έτσι δεν είναι; Στήσανε και τον φράχτη στην Πάτρα. Γιατί είναι αστείο τώρα να συζητάµε για το τι µπορεί να κάνει αυτή η ιστορία στον Έβρο. Θα κονοµήσουµε άλλη µια ρετσινιά. Αφού λειτουργεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια ο φράχτης στην Πάτρα. Αυτοί οι άνθρωποι θέλουν να πάνε σε άλλες χώρες. Και εµείς έχουµε στήσει εκεί έναν φράχτη και γίνεται ο χαµός. Τι θα γίνουµε, ο µπάτσος µε επιχειρήσεις “σκούπας”; Τι είναι αποτσίγαρα όλοι αυτοί; ∆εν µπορεί να το χειριστεί η Ελλάδα. Όπως λέγαµε παλιά διεθνοποίηση του Κυπριακού, ας το διεθνοποιήσει η Ελλάδα το ζήτηµα αυτό».

Τα «Σακιά», Ιωάννα, είναι αυτό που κουβαλάει ο κάθε άνθρωπος πάνω του. ∆ηλαδή ο σταυρός του; «Ο σταυρός του, ναι. Εκεί που συσσωρεύει όχι µόνο αδικαίωτους καηµούς και πόθους, αλλά τα κρίµατά του, ό,τι έχει διαπράξει και αδίκησε άλλους, εν πάση περιπτώσει είναι τα βάρη της συνείδησης, θα έλεγα».

Κατά τη γνώµη σου, ποιος είναι ο ρόλος του µυθιστορήµατος µια τέτοια εποχή; ∆ηλαδή, ζούνε οι άνθρωποι αυτό. Σάββατο πάνε σε ένα βιβλιοπωλείο και βλέπουν εκδόσεις Καστανιώτη, τα «Σακιά» της Ιωάννας Καρυστιάνη. Το παίρνουν και πάνε σπίτι τους. Τι ζητάνε µέσα σε αυτό το βιβλίο; Τι ζητάνε µέσα σε ένα βιβλίο οι άνθρωποι; «Να µην έχουµε και φρούδες ελπίδες, και οι συγγραφείς και οι καλλιτέχνες γενικότερα να έχουµε την έπαρση ότι µπορούµε να γίνουµε καθοδηγητές της κοινωνίας ή να επιλύσουµε προβλήµατα. Ένα µυθιστόρηµα ή αποσπασµατικά µια άλλη µορφή καλλιτεχνικής έκφρασης, ένας πίνακας, µια ταινία, µια θεατρική παράσταση, δεν µπορεί να προσφέρει ζωή στους ανθρώπους και να τους λύσει τα οικονοµικά προβλήµατα και να πάει να πληρώσει τις δόσεις όλων αυτών των φόρων. Ούτε µπορεί να είναι τροπάρι θρησκευτικό, ή φαρµακευτική συνταγή. Μπορεί να του προσφέρει όµως έναν τρόπο να στοχαστεί πάνω στη ζωή του. Έλεγε ο Τένεσι Ουίλιαµς ότι “το γκρίζο είναι το µόνο αληθινό χρώµα της τέχνης”. Οπότε, µε αυτόν τον τρόπο θα έλεγα και εγώ ότι τα “Σακιά” είναι ένα γκρίζο χρονικό εκτροχιασµού και της τούµπας του µυαλού ενός εικοσάχρονου παιδιού. Είναι µια γκρίζα πορεία προς µια ήττα, χωρίς τιµή και δόξα όµως, και αποτύπωση της γκρίζας εποχής µας. Γιατί κατά τη διακύµανση του µυθιστορηµατικού χρόνου στα “Σακιά”, που είναι τα τελευταία 30-40 χρόνια, κατά κάποιο τρόπο επισηµαίνονται νοοτροπίες, έκπτωση αξιών που οδήγησαν και σε όλο αυτό τον πάταγο που ζούµε τώρα στην εποχή µας. Πιο κοντά στην κεντρική ιδέα του µυθιστορήµατος θα έλεγα ότι είναι µια πρόσκληση περί διάβασης στο τοπίο της τύψης, µια πρόταση δοκιµασίας στην περιοχή των αισθη-µάτων που µας φαίνονται βαριά και δύσκολα, και µια πρόσκληση για στοχασµούς πάνω στο θέµα της πολυπλόκαµης βίας που διαχέεται από παντού και κατακλύζει τις ζωές µας. Συλλογικά και ατοµικά».

Έχουν κέρδη οι ήττες; «Ναι, µπορεί να έχουν και κέρδη οι ήττες. Εάν συνειδητά επιχειρήσεις να σταθείς στις αιτίες, αν µη τι άλλο, κερδίζεις το άλγος. Μπορεί να είναι αυτό η µόνη κάθαρση. Η συνειδητοποίηση της ευθύνης είναι ένα κέρδος. Μπορεί να είναι και πολύ περισσότερα, κατά την περίπτωση βέβαια και κατά το βάρος κάποιων πράξεων».

Η επιτυχία έχει κόστος; «Ναι, µεγάλο. Αν είµαστε σοβαροί, έχει κόστος η επιτυχία. Αλλά αν µέσα σου αποζητάς διαρκώς να στροβιλίζεσαι γύρω από αυτό που σε αναστατώνει, γιατί νοµίζω ότι επιλέγεις τα θέµατά σου µε βάση τη φτιαξιά σου, που γίνεται σιγά-σιγά από τα παιδικά, εφηβικά χρόνια. ∆ηλαδή δεν αποζητάς ένα θέµα ρηξικέλευθο που θα κάνει µπαµ, ας πούµε. ∆εν πρωτοπορεί το µυθιστόρηµα, µην τρελαινόµαστε. Η φτιαξιά σου σου έχει εγκαταστήσει µέσα στην ψυχή κάποια θέµατα που σε απασχολούν. Και αυτά συνέχεια έρχονται µπροστά σου και ωριµάζουν µε τον καιρό, οπότε καταπιάνεσαι όσο µπορείς να µιλήσεις γι’ αυτά».

Πώς αρχίζεις να γράφεις, Ιωάννα Καρυστιάνη; ∆ηλαδή πότε ανακαλύπτεις ότι αυτό το πράγµα θα το κάνεις, ας πούµε… «Υπάρχει µέσα µου για καιρό και κατά καιρούς πετάει σπίθες. Μια φράση, µια σκέψη, πάντα σηµειώνω, πάντα έχω τα µπλοκάκια, τα χαρτιά και τα ντοσιέ, και όταν µπορέσει αυτό µέσα στον χρόνο να αντέξει, γιατί είναι πολλά πράγµατα που ταυτόχρονα υπάρχουν στο µυαλό µου, ό,τι αντέξει και δεν το πετάξει έξω ο χρόνος είναι αυτό που µε στρώνει µετά για κάποιο µεγάλο διάστηµα, για να µπορέσω να το δουλέψω».

Οι ήρωες των προηγούµενων βιβλίων τι γίνονται; Χάνονται για εσένα; «Με κάποιο τρόπο δεν χάνονται. Νοµίζω πως λειτουργεί µια αλυσίδα, από το πρώτο βιβλίο –δεν έχω γράψει και πολλά, για να κάνω και την έξυπνη–, τη συλλογή διηγηµάτων “Η κυρία Κατάκη”, µέχρι και το τελευταίο, γυροφέρνω σε χαρακτήρες που κερδίζουν το βλέµµα µου και µέσα στη ζωή. Είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, θα έλεγα, καθηµερινοί και κάθε ηλικίας. Ηλικιωµένοι υπάρχουν σε όλα τα βιβλία µου για παράδειγµα. Αλλά όταν τελειώνω ένα βιβλίο και το περνάω πρώτο, δεύτερο, τρίτο, τέταρτο χέρι, δεν µπορώ ας πούµε να το δουλέψω περισσότερο. Θέλω να µπορώ να αντέξω το επίµονο βλέµµα των ηρώων. Εάν µε κοιτάξουν επίµονα, να µην µπορούν να µου προσάψουν ότι τους ξεπέταξα, ότι τους φακέλωσα, τους βάφτισα καλούς ή κακούς µε έναν τρόπο έτσι επιφανειακό, και έφυγα στους επόµενους».

Σε αυτό το τελευταίο βιβλίο βλέπουµε ότι ο ήρωας έχει οικογενειακές καταβολές που έχουν να κάνουν µε την Αριστερά. Πιστεύεις ότι αυτή η ιδέα της Αριστεράς δεν είχε τη δύναµη µέσα στο σπίτι µας να επηρεάσει, αν θέλεις, το µέλλον; Να επηρεάσει την ψυχοσύνθεσή µας, ώστε να µας κάνει ανθρώπους αντίστοιχους µε εκείνους που βγαίνοντας από όλες αυτές τις δυσκολίες πιστεύουν ότι θα έπρεπε να φτιάξουν µια άλλη Ελλάδα, έναν διαφορετικό κόσµο; «∆εν πρέπει να παραβλέπουµε τις απηνείς διώξεις, οι οποίες για πολλά χρόνια σφράγισαν τα αριστερά σπίτια. Και αυτές έχουν τις επιπτώσεις τους στους απογόνους, που πάρα πολλές φορές µπορεί να περιθωριοποιούνται, να κρύβονται στις εσοχές της καθηµερινότητας, ή επιβαρυµένοι και από ένα σωρό άλλους παράγοντες να αντιδρούν µε τον τρόπο που αντέδρασε ο Λίνος. Πιστεύω ότι κάτι καθοριστικό ήταν µια συνολικά αφιλόξενη πλέον εποχή, µια κοινωνία παγωνιάς, αν θέλετε. ∆εν ήταν µόνον ο πόνος και η ήττα που κουβαλούσε ο πατέρας του ή ο παππούς του. Έπαιξε ρόλο µια κοινωνία µε απεριόριστη και πολυπλόκαµη βία, την οποία προσπάθησα κι εγώ να τη δω µέσα σε µικρά κεφάλαια, µέσα στο βιβλίο, σε µικρές φράσεις. Για τη βία που εκλύεται από την απουσία οράµατος, για τη βία που εκλύεται από τις σχέσεις πλέον όπως έχουν καταντήσει, για τη βία που εκλύεται από µια παιδεία χωρίς ένα πλούσιο ανθρωπιστικό περιεχόµενο, για τη βία που επίσης επισφραγίζει το κυνηγητό, αν θέλετε, των ηλικιωµένων, τώρα µε τις περικοπές των χαµηλών συντάξεων, νοµίζω πως λάµπει αυτό. Και επίσης τη βία που εκλύεται από την ίδια τη γλώσσα. Γιατί πάντα στα µυθιστορήµατα αυτά τα λίγα που έχω γράψει µε ενδιαφέρει σχεδόν εξίσου µε το θέµα η γλώσσα. Τη θεωρώ και αυτόνοµο λογοτεχνικό συντελεστή και συντελεστή που αποτυπώνει γενικότερα ό,τι συµβαίνει στην κοινωνία. Έχουµε πλέον καταλήξει σε µια γλώσσα επιθετική, µια γλώσσα δυσαρέσκειας, που αποτρέπει και την επικοινωνία και τη συνεννόηση. Εκλύεται και

από τα µέσα ενηµέρωσης µε αυτές τις µπηχτές, τον παροξυσµικό πολιτικό λόγο, τις προκλητικές και εξυπναδίστικες διαφηµίσεις, τις κάθε είδους ατάκες, και εισχωρεί µετά στο σπίτι, επαναλαµβάνεται και εµποδίζει την αληθινή επικοινωνία».

Θα αντέξουµε, λες, αυτό που µας συµβαίνει; Θα µείνουµε στα πόδια µας, θα σηκώσουµε το ανάστηµά µας; «Αν πάρουµε το τιµόνι αλλιώς, ναι».

Μµµ… Το τιµόνι όµως το έχουν στα χέρια τους άνθρωποι που λίγο ως πολύ δεν ξέρουν να οδηγούν. «Αναρωτιέµαι... Θέλουν τον έλληνα πολίτη να έχει τα λεφτά να πληρώσει την περαίωση που σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι άδικη, αλλά αυτός τρέχει γιατί φοβάται. Να έχει τα λεφτά να πληρώσει τις 200 έκτακτες εισφορές, τα πράσινα τέλη, τα αυξηµένα τιµολόγια της ∆ΕΗ, τα εισιτήρια κ.λπ., να έχει λεφτά να πάρει καµιά καινούργια φούστα και κάνα ζευγάρι καινούργια παπούτσια για να δουλέψουν τα εµπορικά, να

του µείνουν λεφτά για να αλλάξει το αυτοκίνητο γιατί είναι νεκρή η αγορά των αυτοκινήτων, να του περισσέψουν να πάρει και κανένα τριάρι, γιατί έχει νεκρώσει και η αγορά των ακινήτων... ∆εν γίνονται όλα αυτά. Καταλάβατε; ∆εν γίνονται. Βλέπω και τους αρχηγούς κυρίως των δύο µεγάλων κοµµάτων και έχω µια αίσθηση ότι είναι σαν να τους τη σπάει το κόµµα τους, σαν να τους τη σπάµε οι πολίτες, σαν να τους τη σπάει η Ελλάδα. Αναρωτιέµαι αν ποτέ αγάπησαν κάτι από όλα αυτά. ∆ηλαδή δεν µου άρεσε που ο πρωθυπουργός µας βγήκε στα διεθνή φόρα και µας ξεφώνισε ως την πιο διεφθαρµένη χώρα, που είναι γεµάτη λαµόγια. Γιατί δεν είναι έτσι. Θα έλεγα ότι τώρα πληρώνουν την κρίση, και δραµατικά µάλιστα, χαµηλόµισθοι και χαµηλοσυνταξιούχοι, άνεργοι, νέοι, κ.λπ., αυτοί που δεν έφταιξαν σε τίποτα. Αυτοί που έφταιξαν, τα άνω κλιµάκια, δεν έχουν κανένα πρόβληµα. Ούτε οικονοµικό, ούτε συνειδησιακό. Μπέικα ζούνε και δηµοσία δαπάνη έχουν εξασφαλίσει εαυτούς, τέκνα και εγγόνια».

Η Ιωάννα Καρυστιάνη γεννήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου του 1952 στα Χανιά της Κρήτης από γονείς Μικρασιάτες. Σπούδασε Νομικά. Επαγγελματικά ασχολήθηκε με το σκίτσο και την εικονογράφηση (με το όνομα «Ιωάννα»). Δούλεψε στην εφημερίδα «Ριζοσπάστης», στα περιοδικά «Τέταρτο», «Ένα», «Εικόνες» και σε ξένες εφημερίδες. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη λογοτεχνία το 1994, με τη συλλογή διηγημάτων «Η κυρία Κατάκη». Ακολούθησε το μυθιστόρημα «Μικρά Αγγλία», το οποίο τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος το 1998, και ήταν υποψήφιο για το Ευρωπαϊκό Αριστείο Λογοτεχνίας και για το λογοτεχνικό βραβείο Balkanika. Το επόμενο μυθιστόρημά της, «Κουστούμι στο χώμα», τιμήθηκε με το βραβείο μυθιστορήματος του περιοδικού «Διαβάζω» το 2001. Είναι παντρεμένη με τον σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη και μητέρα των σκηνοθετών Αλέξανδρου Βούλγαρη («Κλαις;», «Ροζ») και Κωνσταντίνας Βούλγαρη («Γιούπι», «Με τα φώτα νυσταγμένα», «Βαλς σεντιμεντάλ»). Έχει επίσης γράψει το σενάριο της ταινίας «Νύφες» (εκδ. Καστανιώτη, 2004). Το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Τα σακιά» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

19/2/11

2011, Έτος Οδυσσέα Ελύτη: 100 χρόνια από τη γέννησή του

ΕΘνικό Κέντρο Βιβλίου: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

2011, Έτος Οδυσσέα Ελύτη
(100 χρόνια από τη γέννησή του)

«Να διαβάζουμε και να ξαναδιαβάζουμε το έργο του»

Η κήρυξη του 2011 ως «Έτος Οδυσσέα Ελύτη» από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, για τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη γέννησή του (1911-1996) αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία ανανεωμένης αναγνωστικής απόλαυσης και μελέτης του πολυσχιδούς έργου του νομπελίστα ποιητή μας.

Με το ιδιαίτερο ποιητικό του ιδίωμα ο Ελύτης ανανέωσε την ελληνική ποίηση και διέγραψε μια φωτεινή πορεία που επιβραβεύθηκε το 1960 με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης, ενώ το 1979 τιμήθηκε με το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας «για την ποίηση του που με φόντο την ελληνική παράδοση, με αισθηματοποιημένη δύναμη και πνευματική οξύνοια ζωντανεύει τον αγώνα του σύγχρονου ανθρώπου για ελευθερία και δημιουργία».

Ως αρμόδιος εθνικός φορέας, το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση μιας σειράς δράσεων που αναδεικνύουν τη σημασία και την επίδραση της παρουσίας του στη νεοελληνική γραμματεία.

Συγκεκριμένα:

Η Ελλάδα διαβάζει Ελύτη

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, που γιορτάζεται συμβολικά στις 21 Μαρτίου το ΕΚΕΒΙ διοργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων και δράσεων:

  • στίχοι του Ελύτη ταξιδεύουν με όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα και για πρώτη φορά φέτος σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας,

  • αναγνώσεις ποιημάτων Ελύτη και συζητήσεις γύρω από το έργο του σε βιβλιοπωλεία της Αθήνας και της περιφέρειας (στο πλαίσιο του προγράμματος του Υπουργείου ΠολιτισμούAthensEveryWeek και σε συνδιοργάνωση με την Εταιρεία Συγγραφέων)
  • Συναντήσεις στις βιβλιοθήκες της Θεσσαλονίκης

Ο Ελύτης στην Εκπαίδευση

  • Στο πλαίσιο της 8ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης το ΕΚΕΒΙ διοργανώνει στις 7 Μαΐου στρογγυλό τραπέζι με συγγραφείς, πανεπιστημιακούς και εκπαιδευτικούς με θέμα «Ο Ελύτης στην Εκπαίδευση» (η κεντρική θεματική της ΔΕΒΘ είναι φέτος αφιερωμένη στο «Βιβλίο και εκπαίδευση»).
  • Καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους, το ΕΚΕΒΙ οργανώνει έναν κύκλο ενημερωτικών συναντήσεων γύρω από την ποιητική του Οδυσσέα Ελύτη: η σχέση του με τη «Γενιά του ‘30», η πρόσληψη του έργου του εντός κι εκτός Ελλάδας, ο άνθρωπος και ο δημιουργός απέναντι στη φύση, η σχέση με το τοπίο και την Ιστορία (ο κύκλος πραγματοποιείται σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πνευματικά κέντρα και ιδρύματα, βιβλιοπωλεία κ.α.)

Ο Οδυσσέας Ελύτης συναντάει τους σύγχρονους ποιητές

Το ΕΚΕΒΙ, σε συνεργασία με τον ραδιοφωνικό σταθμό 9.84 οργανώνει τον Οκτώβριο στην «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων ποιητική ημερίδα με τη συμμετοχή και την παρουσία ποιητών από τις νεότερες γενιές που γνωρίστηκαν κι εξακολουθούν να «συνομιλούν» με το έργο του.

Ο Ελύτης τιμώμενο πρόσωπο στα δύο μεγάλα γεγονότα της χρονιάς για το βιβλίο

Αφιερωματικό περίπτερο στην 4η Έκθεση Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου (28-31 Ιανουαρίου) και στην 8η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (5-8 Μαΐου).

  • Στην 4η Έκθεση Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου (28-31/1/2011) το ΕΚΕΒΙ οργάνωσε ειδικό περίπτερο Ελύτη με έκθεση επιλεγμένων βιβλίων του, αλλά και φωτογραφικό και ηχητικό υλικό από τη ζωή και το έργο του κατάλληλα σχεδιασμένο έτσι ώστε να προσελκύσει το ενδιαφέρον των παιδιών και εφήβων για το έργο του ποιητή.
  • Στο πλαίσιο της 8ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης (5-8/5/2011), που οργανώνει το ΕΚΕΒΙ, θα παρουσιαστεί ειδικό αφιέρωμα στον ποιητή που θα περιλαμβάνει επίσης περίπτερο με μεγάλη έκθεση με εργοβιογραφικά στοιχεία, φωτογραφικό και αρχειακό υλικό για τη ζωή και το έργο του, έκθεση βιβλίων. Ενώ παράλληλα, θα φιλοξενηθούν και εκδηλώσεις για την παρουσίαση των νέων εκδόσεων που θα κυκλοφορήσουν από τις εκδόσεις Ίκαρος και Ύψιλονεντός του 2011.

Δημιουργία Κινητής Έκθεσης «Οδυσσέας Ελύτης, 100 χρόνια από τη γέννησή του»

Δημιουργία Κινητής Έκθεσης-αφιερώματος στον Οδυσσέα Ελύτη που περιλαμβάνει 16 ταμπλό με εργοβιογραφικά στοιχεία, εξώφυλλα βιβλίων, φωτογραφικό και αρχειακό υλικό για τη ζωή και το έργο του συγγραφέα.

Το ΕΚΕΒΙ, προκειμένου να ενθαρρύνει τη διοργάνωση εκδηλώσεων από πολιτιστικούς και άλλους φορείς για τον εορτασμό του «Έτους Ελύτη», θα διαθέτει σε κάθε ενδιαφερόμενο (βιβλιοπωλεία, σχολεία, πολιτιστικά κέντρα, έδρες νεοελληνικών σπουδών, δημοτικές βιβλιοθήκες, λέσχες ανάγνωσης κ.ά.), την Κινητή Έκθεση-αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη που θα συνοδεύεται από ταινίες με θέμα τη ζωή και το έργο του που παραχωρήθηκαν ευγενικά από την ΕΡΤ.

Ο Ελύτης εκτός συνόρων
Επιχορήγηση εκδηλώσεων και μεταφράσεων έργων του

Το ΕΚΕΒΙ στηρίζει εκδηλώσεις αφιερωμένες στον Ελύτη σε πανεπιστήμια, πολιτιστικούς φορείς και βιβλιοπωλεία του εξωτερικού (και με τον δανεισμό της Κινητής Έκθεσης) σε όλη τη διάρκεια του έτους καθώς επίσης επιχορηγεί μεταφράσεις του έργου του.

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων για τον Ελύτη

Πέραν των εκδηλώσεων οι οποίες εντάσσονται στο επίσημο πρόγραμμα για το «Έτος Ελύτη», πραγματοποιούνται και πολλές ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του ποιητή. Το ΕΚΕΒΙ θα τις συμπεριλαμβάνει στο «Ημερολόγιο Εκδηλώσεων» για τον Ελύτη που φιλοξενείται στον διαδικτυακό τόπο του (www.ekebi.gr) δημιουργώντας έτσι ένα ενημερωμένο αρχείο των τεκταινόμενων περί του «Έτους» στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

-Επετειακές εκδόσεις θα κυκλοφορήσουν από τις εκδόσεις Ίκαρος και Ύψιλον.

- Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου ευχαριστεί θερμά την ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου για τη συμβολή της στην υλοποίηση του προγράμματος καθώς και για την παραχώρηση φωτογραφικού και αρχειακού υλικού.

16/2/11

Η ποίηση, «νικήτρια» στα Kρατικά Λογοτεχνικά Bραβεία φέτος

Tης Oλγας Σελλα

Λίγο πριν τελειώσει ο Φεβρουάριος, η Eπιτροπή Kρατικών Λογοτεχνικών Bραβείων ολοκλήρωσε την αποστολή της. Kαι χθες κατέληξε στις αποφάσεις της, ανακοινώνοντας τα βιβλία και τους συγγραφείς που τιμώνται για τα βιβλία που εκδόθηκαν το 2009.

Aκαδημαϊκή «κόντρα»

Για το Mεγάλο Bραβείο Λογοτεχνίας η «μάχη» φέτος έγινε ανάμεσα σε δύο ακαδημαϊκούς, στην τελική συνεδρίαση, αφού είχαν προηγηθεί συζητήσεις για το αν πρέπει ένας ακαδημαϊκός να τιμηθεί με το κρατικό βραβείο, εφόσον η εκλογή του στην Aκαδημία θεωρείται ως ανώτατη διάκριση. Στην ποιήτρια Kική Δημουλά και τον πεζογράφο Θανάση Bαλτινό. Tελικά, νικήτρια αναδείχθηκε η ποιήτρια Kική Δημουλά, αν και η επιτροπή μοιράστηκε απολύτως, 4-4. H ψήφος του προέδρου της Eπιτροπής, όμως, κ. Mαστροδημήτρη, μετρήθηκε διπλή και το βραβείο απονεμήθηκε στην Kική Δημουλά για το σύνολο του έργου της. «Eίμαι λίγο απροετοίμαστη έως και ταραγμένη, καθώς δεν έχει ακόμα διαδοθεί μέσα μου αυτό το πολύ ευχάριστο σημαντικό απρόοπτο της βράβευσής μου, επειδή είχα σχεδόν πειστεί πως ως ”πολυβραβευμένη”, όπως χαρακτηρίζομαι δίσημα, δεν θα πρέπει να περιμένω άλλη διάκριση, και μάλιστα το μεγάλο κρατικό βραβείο της χώρας μου, με την εξέχουσα σημασία που έχει για μένα αυτό. Oφείλω στα μέλη της επιτροπής που με ψήφισαν, όχι τις αναμενόμενες πολλές ευχαριστίες, αλλά και τις ευγνώμονες, όχι μόνο για τη συμπάθειά τους, αλλά κυρίως γιατί πήραν επάνω τους όλη την ευθύνη, το βάρος των αρνητικών ψήφων. Eπομένως τις παμψηφεί προς αυτούς ευχαριστίες μου, για τη μεγάλη χαρά που μου δίνουν με την ελαφρά μελαγχολία που τη χρωματίζει, καθώς το βραβείο αυτό υπογραμμίζει κατά έναν τρόπο μια ηλικία, που σαν να έδωσε ό,τι είχε να δώσει», δήλωσε στην «K» η Kική Δημουλά.

H ποίηση, όμως, είναι η μεγάλη φετινή νικήτρια, αφού το κρατικό βραβείο ποίησης, για τη συλλογή του «Pήματα» (εκδ. Aγρα) απονεμήθηκε ομόφωνα στον δικό μας Παντελή Mπουκάλα. Eνα βιβλίο στο οποίο «η ποίηση είναι μια διαρκής και γενναία πάλη με τα συστατικά υλικά της, ένας αγώνας να αποκτήσουν τα πράγματα το πιο περιεκτικό τους όνομα, στυλώνοντας με τον αποτελεσματικότερο τρόπο το νόημα της ζωής», όπως γράφτηκε από την κριτική. Tο βραβείο του Παντελή Mπουκάλα ήταν το μόνο ομόφωνο βραβείο επί των παρόντων μελών της Eπιτροπής.

Tο βραβείο μυθιστορήματος απονεμήθηκε σε μια νέα λογοτέχνιδα, τη Bασιλική Hλιοπούλου, για το βιβλίο της «Σμιθ» (εκδ. Πόλις). Eνα βιβλίο που δανείζεται τον τίτλο του από το όνομα του εμφυλιακού περιστρόφου και αναζητεί τις κοινωνικοπολιτικές διεργασίες της μετεμφυλιακής Eλλάδας. Bραβείο δοκιμίου απονεμήθηκε σ’ έναν άνθρωπο που είναι διεθνώς αναγνωρισμένος: στον καθηγητή Aρχαίας Iστορίας στο πανεπιστήμιο του Πρίνστον, Aγγελο Xανιώτη, για το βιβλίο του «Θεατρικότητα και δημόσιος βίος στον ελληνιστικό κόσμο» (Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης). Bραβείο χρονικού-μαρτυρίας στον λογοτέχνη Γιώργο Bέη, για το βιβλίο του «Aπ’ το Tόκιο στο Xαρτούμ» (εκδ. Kέδρος). Tέλος, το βραβείο διηγήματος απονέμεται στον Παναγιώτη Kουσαθανά για το βιβλίο του «Λοξές ιστορίες που τελειώνουν μ’ ερωτηματικό» (εκδ. Iνδικτος). Bραβεύτηκαν τέλος τα περιοδικά «Δέντρο» και «Διαβάζω».

9/2/11

Εαρινός κύκλος σεμιναρίων στο «Εργαστήρι του βιβλίου του ΕΚΕΒΙ» (14/3-20/5/11)

Οι εγγραφές ξεκίνησαν...
Το τμήμα της Θεσσαλονίκης άνοιξε

Ξεκίνησαν οι εγγραφές για τον εαρινό κύκλο σεμιναρίων στο «Εργαστήρι του βιβλίου του ΕΚΕΒΙ» ( έως 28 Φεβρουαρίου), ενώ τα μαθήματα θα διαρκέσουν από 14 Μαρτίου έως 20 Μαΐου 2011.

Εκτός από τα παραδοσιακά σεμινάρια που διεξάγονται από το 2005 στην Αθήνα, στο κτήριο της Αθανασίου Διάκου 4, το «Εργαστήρι» από φέτος θα λειτουργήσει και στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με την Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) και το Μορφωτικό Ίδρυμά της.

Παράλληλα, το «Εργαστήρι» ανακοινώνει την έναρξη των εξ αποστάσεων μαθημάτων
(e-learning) από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, ανταποκρινόμενο στα αιτήματα επίδοξων συγγραφέων από όλες τις γωνιές της Ελλάδας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν από τώρα το μάθημα που προτιμούν.

Open house για γνωριμία με τους καθηγητές

Η ανοιχτή συνάντηση ενημέρωσης και γνωριμίας με τους διδάσκοντες θα πραγματοποιηθεί:

ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011, στις 12 το μεσημέρι, στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΚΕΒΙ (Αθ. Διάκου 4, Αθήνα, στάση μετρό «Ακρόπολη»).

ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:την Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011, στις 12 το μεσημέρι, στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ), Στρ. Καλλάρη 5, Θεσ/νίκη).

Ο εαρινός κύκλος περιλαμβάνει τα παρακάτω σεμινάρια (διάρκειας 10 εβδομάδων):

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ & ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Συντονιστής: Στρατής Χαβιαράς, Συγγραφέας, διευθυντής του εργαστηρίου “Writing the Novel” στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ

ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

  • Μυθιστόρημα Τατιάνα Αβέρωφ, Αργυρώ Μαντόγλου

  • Διήγημα Μισέλ Φάις,

  • Ποίηση Στρατής Πασχάλης

  • Παιδικό βιβλίο Χρήστος Μπουλώτης

  • Δημοσιογραφία, κριτική και λογοτεχνία Βαγγέλης Χατζηβασιλείου

  • Διόρθωση και Επιμέλεια κειμένων (τέσσερα επίπεδα)  Δημήτρης Θάνας, Κλεοπάτρα Καλαφατά

ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

  • Μυθιστόρημα Σοφία Νικολαΐδου

  • Διόρθωση και Επιμέλεια κειμένων Άσπα Χασιώτη

Τα μαθήματα του «Εργαστηρίου του βιβλίου» στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιούνται με τη συνεργασία της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας – Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) και του Μορφωτικού Ιδρύματός της.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

  • Από τον Ντοστογιέφσκι στον Πλάτωνα και από τον Έλιοτ στον Κάτουλο – Η τέχνη της γραφής μέσα από τους κλασικούς
    Τάκης Θεοδωρόπουλος, Χάρης Βλαβιανός

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

  • Καλλιτεχνική βιβλιοδεσία Βασιλική Βλάχου, Ευαγγελία Μπίζα

  • Εικονογράφηση παιδικού βιβλίου Βασίλης Παπατσαρούχας

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

Δωρεάν εργαστήρια για οργανωμένες ομάδες μαθητών

  • Φτιάξε το δικό σου μήνυμα για το βιβλίο!
    Εργαστήρια συγγραφής και εικονογράφησης για μαθητές Νηπιαγωγείου, Α’, Β’, Γ΄ Δημοτικού, με αφορμή το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου.
    (σε συνεργασία με το ελληνικό τμήμα της ΙΒΒΥ)


ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Σεμινάρια εξ αποστάσεως (e-learning)
To πρόγραμμα των εξ αποστάσεως μαθημάτων (με τη χρήση των νέων τεχνολογιών) θα ξεκινήσει το Σεπτέμβριο του 2011. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή.


Για τις αιτήσεις συμμετοχής (έως 28 Φεβρουαρίου) συνδεθείτε εδώ
Πληροφορίες ΕΚΕΒΙ: Μαρία Θεοδωρίδου, τηλ.: 210-9200300, 210-9200336, seminaria@ekebi.gr

8/2/11

Ο mikrosanagnostis.gr κέρδισε το πρώτο του βραβείο

Ο «Μικρός Αναγνώστης», ο κόμβος του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) για παιδιά, κέρδισε το 2ο βραβείο του ευρωπαϊκού διαγωνισμού «Best Children’s Online Content» που διοργανώνεται φέτος για πρώτη φορά με στόχο να προβάλλει και να ενθαρρύνει ανάλογες πρωτοβουλίες για ποιοτικό και ασφαλές Online περιεχόμενο για παιδιά (6-12 ετών).

Πρόκειται για ένα νέο διαγωνισμό που αξιολογεί το διαδικτυακό περιεχόμενο για παιδιά με κριτήρια: την ωφέλεια για το κοινό στο οποίο απευθύνεται, την ελκυστικότητα, την αξιοπιστία και τη χρηστικότητα.Στην Ελλάδα τη διοργάνωση έχουν αναλάβει η Δράση ΕνημέρωσηςSaferinternet . gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.

Η βράβευση των Εθνικών νικητών του 1ου Ευρωπαϊκού Διαγωνισμού «Best Children’s Online Content» πραγματοποιείται σήμερα Τρίτη 8 Φεβρουαρίου, στις 2 το μεσημέρι, από τον Ειδικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κύριο Μιχάλη Κοντογιάννη.

Τα τρία βραβεία θα απονεμηθούν σε ειδική εκδήλωση στο πλαίσιο της ημερίδας για τον εορτασμό της «Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου 2011» που διοργανώνει το Υπουργείο Παιδείας στην αίθουσα «Γαλάτεια Σαράντη» (Α. Παπανδρέου 37, 15180 Μαρούσι).

  • Το 1ο βραβείο απονέμεται στην ιστοσελίδα: http://www.imeakia.gr/ (IME- Ινστιτούτο Μείζονος Ελληνισμού)

  • Το 2ο βραβείο απονέμεται στην ιστοσελίδα: http://www.mikrosanagnostis.gr/ (ΕΚΕΒΙ-Εθνικό Κέντρο Βιβλίου)

  • Το 3ο βραβείο απονέμεται στην ιστοσελίδα: http://www.oasp.gr/ (Ο.Α.Σ.Π.- Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας)

(C) ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ
Κάδμου 7 & Δαιδάλου
Λιβαδειά 32100
τηλ. 22610.89970
fax 22610.81028