26/11/09

Τη συνέχεια της «Λάμψης» θα γράψει ο Στίβεν Κινγκ

Τη... Λάμψη του παρελθόντος αναζητεί ο Στίβεν Κινγκ. Κατά τη διάρκεια της περιοδείας που κάνει για την προώθηση του τελευταίου του βιβλίου, με τίτλο «Κάτω από τον Θόλο», ο Στίβεν Κινγκ ανακοίνωσε ότι έχει ήδη στο μυαλό του την πλοκή για τη συνέχεια μιας από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του.

Η "Λάμψη", το οποίο πρωτοεκδόθηκε το 1977, ήταν το βιβλίο που καθιέρωσε τον Στίβεν Κινγκ ως μετρ της λογοτεχνίας του φανταστικού και έναν από τους πιο εμπορικούς συγγραφείς στην ιστορία. Το 1980 έγινε ταινία από τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ, η οποία θεωρείται πλέον κλασική, αν και ο Κινγκ ποτέ δεν τη "χώνεψε", επειδή το σενάριό της διέφερε σημαντικά από την ιστορία που είχε γράψει. Πριν από λίγα χρόνια, έγραψε το σενάριο για μια μίνι σειρά, η οποία ήταν πολύ πιο πιστή στο βιβλίο, αλλά δεν μπορούσε σε καμία περίπτωση να συγκριθεί καλλιτεχνικά ή έστω ως ψυχαγωγικό "προϊόν" με την ταινία του Κιούμπρικ.

Η συνέχεια της "Λάμψης" θα παρακολουθεί τη ζωή του -σαραντάχρονου, πια- Ντάνι Τόρανς, του μικρού πρωταγωνιστή του πρώτου βιβλίου, ο οποίος δουλεύει ως νοσοκόμος σε ένα κέντρο φιλοξενίας ανθρώπων που πάσχουν από ανίατες αρρώστιες. καθήκον του Ντάνι είναι να χρησιμοποιεί της τηλεπαθητικές του ικανότητες για να βοηθήσει τους ετοιμοθάνατους ασθενείς να περάσουν στον άλλο κόσμο. Παράλληλα, βγάζει το χαρτζηλίκι του προβλέποντας ποια άλογα θα κερδίσουν στις ιπποδρομίες. Ο προσωρινός τίτλος του βιβλίου είναι "Ο δρ. Ύπνος".

Η "Λάμψη" είναι μόνο μια από τις παλιότερες ιστορίες για τις οποίες ο Στίβεν Κινγκ σκοπεύει να γράψει μια συνέχεια. Πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε και επισήμως ότι θα γράψει ακόμη ένα βιβλίο στη σειρά του "Σκοτεινού Πύργου" -το όγδοο- και παρά το γεγονός ότι με τον τόμο που είχε κυκλοφορήσει το 2005 είχε γράψει το τέλος εκείνης της ιστορίας. Αν και ο πολυγραφότατος κ. Κινγκ εκδίδει τουλάχιστον ένα βιβλίο κάθε 1-2 χρόνια (παλαιότερα ήταν ακόμη πιο γρήγορος!), η συνέχεια της "Λάμψης" θα αργήσει να φτάσει στα βιβλιοπωλεία. Δεν αναμένεται να αρχίσει το γράψιμο για τουλάχιστον ένα χρόνο.

Αναφορικά με το βιβλίο που εξέδωσε τώρα, το "Κάτω από τον Θόλο" αφορά σε μια μικρή κωμόπολη της Αμερικής που σφραγίζεται από τον έξω κόσμο, εξαιτίας ενός ενεργειακού πεδίου αγνώστου προελεύσεως.

Πηγή

24/11/09

Κυκλοφόρησε αδημοσίευτο έργο του Ναμπόκοφ

image Ένα αδημοσίευτο και ημιτελές μυθιστόρημα του πασίγνωστου Ρώσου εμιγκρέ συγγραφέα Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ, με τίτλο «Το πρωτότυπο της Λόρα», κυκλοφόρησε, τριανταδύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ταυτόχρονα στα βιβλιοπωλεία της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου.
Μετά την ευρύτατη διαφημιστική εκστρατεία για την κυκλοφορία του, στη Νέα Υόρκη διοργανώθηκε μία ειδική βραδιά για την παρουσίαση του βιβλίου, με πολλές εκδηλώσεις, παρουσία και του Μπράιαν Μπόιντ, βιογράφου του συγγραφέα της περίφημης «Λολίτα».
Ο Ντμίτρι Ναμπόκοφ, 75 ετών, γιός του συγγραφέα που έφυγε από τη ζωή το 1977, αμφιταλαντεύθηκε επί μακρόν έως ότου εμπιστευθεί το χειρόγραφο του πατέρα του στον λογοτεχνικό ατζέντη Άντριου Γουάιλι, ο οποίος διαπραγματεύθηκε τα δικαιώματα του βιβλίου με τους εκδοτικούς οίκους Knopf/Random House στις ΗΠΑ και Penguin στη Βρετανία.
Η έκδοση του βιβλίου αυτού, κατά παράβαση της επιθυμίας του συγγραφέα του, που πριν τον θάνατό του είχε αφήσει παραγγελία να καταστραφεί, υπήρξε το αντικείμενο παθιασμένων συζητήσεων σε συνέδρια λογοτεχνίας και σε άρθρα, τα οποία εξακολουθούν να αναφέρονται σε έναν από τους μεγάλους συγγραφείς του 20ου αιώνα.
«Είναι η ιστορία ενός άνδρα που χάνει τη κόρη του και βρίσκει σε ένα άλλο κοριτσάκι 12 ετών όχι ένα ερωτικό αντικείμενο, μα ένα είδος υποκατάστατου της νεκρής», τονίζει ο Μπόιντ. «Πιστεύω πως δεν μπορεί να θεωρηθεί μία από τις μεγάλες επιτυχίες του Ναμπόκοφ, παρ’ όλα ταύτα παραμένει ένα σημαντικό και πολύ ενδιαφέρον μυθιστόρημα».
«Όταν η (σύζυγός του) Βέρα και ο Ντμίτρι Ναμπόκοφ με είχαν ερωτήσει τι πιστεύω ότι έπρεπε να κάνουν με το χειρόγραφο, τότε τους είχα απαντήσει πως όφειλαν να το καταστρέψουν, όπως τους είχε ζητήσει ο ίδιος ο συγγραφέας να κάνουν, αλλά τώρα είμαι πολύ ευτυχής που δημοσιεύθηκε», πρόσθεσε ο βιογράφος του.
Κλεισμένα σε τραπεζική θυρίδα στο Μοντρέ της Ελβετίας, όπου πέθανε ο Ναμπόκοφ, τα 138 δελτάρια, που συνιστούν το corpus του «Πρωτοτύπου της Λόρα» θα πωληθούν--σύμφωνα με το αμερικανικό κρατικό δίκτυο ραδιοφωνίας NPR--σε δημοπρασία του Οίκου Κρίστις, σε μία ακόμη άγνωστη ημερομηνία.
Πηγή

23/11/09

Το Book Press 3 είναι εδώ!

Κυκλοφόρησε ήδη και διανέμεται το τρίτο φύλλο της Book Press, της μηνιαίας εφημερίδας για το βιβλίο. Απολαύστε το και ηλεκτρονικά!

Νικηφόρος Βρεττάκος - Ποιήματα

Η Μικρή Σου Πόλη

Αλήθεια, δεν μπόρεσες να ξεπεράσεις την εποχή
που φοβόσουν το λύκο και καρτερούσες τον άγγελο.
Μελέτησες τα ήθη και έθιμα της ιστορίας,
πέρασες κάτω απ'τα τόξα των σύγχρονων γεγονότων
ταξίδεψες. Ωστόσο, δεν μπόρεσες ν'αποβάλεις
τη μικρή παιδική πόλη από μέσα σου,
τη γινομένη από αγαθά πρόσωπα, τόπους
γυμνούς ή κατάφυτους, ουράνια πράγματα,
με τον σεβάσμιο γέροντα γιομάτον στοχασμό
και ύψος, τον Ταΰγετο, στην πρωτοκαθεδρία.
Κι αλήθεια, πόσο αναπαυμένα θα ένοιωθες αν μπορούσες,
γυρίζοντας τις πλάτες στις γιγάντιες πόλεις,
να επέστρεφες εκεί, στα πράγματα που σου έδωσαν
και ύφανες το ωραίο σου όνειρο, στο λόφο που κάθισες
ένα καιρό στο θρόνο του και βασίλεψες στην ειρήνη,
να επέστρεφες, να επέστρεφες κάτω από τα ιλαρά τους
βλέμματα να μαζέψεις ξύλα για το βράδυ σου.



Οἱ μικροὶ γαλαξίες

Πᾶνε κι ἔρχονται οἱ ἄνθρωποι πάνω στὴ γῆ.
Σταματᾶνε γιὰ λίγο, στέκονται ὁ ἕνας
ἀντίκρυ στὸν ἄλλο, μιλοῦν μεταξύ τους.
Ἔπειτα φεύγουν, διασταυρώνονται, μοιάζουν
σὰν πέτρες ποὺ βλέπονται.
Ὅμως, ἐσύ,
δὲ λόξεψες, βάδισες ἴσα, προχώρησες
μὲς ἀπὸ μένα, κάτω ἀπ᾿ τὰ τόξα μου,
ὅπως κι ἐγώ: προχώρησα ισα, μὲς ἀπὸ σένα,
κάτω ἀπ᾿ τὰ τόξα σου. Σταθήκαμε ὁ ἕνας μας
μέσα στὸν ἄλλο, σὰ νάχαμε φτάσει.
Βλέποντας πάνω μας δυὸ κόσμους σὲ πλήρη
λάμψη καὶ κίνηση, σαστίσαμε ἀκίνητοι
κάτω ἀπ᾿ τὴ θέα τους -
Ἤσουν νερό,
κατάκλυσες μέσα μου ὅλες τὶς στέρνες.
Ἤσουνα φῶς, διαμοιράστηκες. Ὅλες
οἱ φλέβες μου ἔγιναν ἄξαφνα ἕνα
δίχτυ ποὺ λάμπει: στὰ πόδια, στὰ χέρια,
στὸ στῆθος, στὸ μέτωπο.
Τ᾿ ἄστρα τὸ βλέπουνε, ὅτι:
δυὸ δισεκατομμύρια μικροὶ γαλαξίες καὶ πλέον
κατοικοῦμε τὴ γῆ.

Επιλογή για την ομάδα αναγνωσης:Άννη Μέγα

21/11/09

Οι άλλοι «βιβλιοφάγοι»

Μέχρι τώρα ξέραμε ότι στην Ελλάδα ελάχιστοι διαβάζουν. Τώρα πια οδεύουμε σε μια κατάσταση που ελάχιστοι θα μπορούν να διαβάζουν. Πληθαίνουν τα κρούσματα των ακραίων (αριστεριστών, χρυσαυγιτών και άλλων ευαίσθητων στα. ..γράμματα ομάδων) οι οποίοι μπουκάρουν στις παρουσιάσεις βιβλίων, όχι για να ανοίξουν τα μάτια τους, αλλά για να κλείσουν τα βιβλία άλλων.

Προχθές μια ομάδα «αγανακτισμένων» εισέβαλε στη Στοά Βιβλίου και διέκοψε την παρουσίαση του βιβλίου του συγγραφέα κ. Βασίλη Γκουρογιάννη, «Κόκκινο στην Πράσινη Γραμμή», που έχει ως θέμα το Κυπριακό. Εσκισαν βιβλία και διέκοψαν την παρουσίαση του βιβλίου, επειδή διαφωνούσαν. Στις αρχές του μήνα μια άλλη ομάδα «αγανακτισμένων» εισέβαλε στην παρουσίαση του βιβλίου της κ. Σώτης Τριανταφύλλου και πέταξε αυγά στη συγγραφέα. Τον Ιούνιο μια ομάδα «ξυρισμένων κεφαλών» εισέβαλε σε μια εκδήλωση και σταμάτησε την παρουσίαση του «Αμπεσεντάρ», ενός «σλαβομακεδονικού» αναγνωστικού που είχε εκδοθεί από το ελληνικό κράτος το 1925 και τώρα επανακυκλοφόρησε.

Δεν είναι θέμα αν τα βιβλία είναι καλά ή κακά. Για την ακρίβεια δεν υπάρχουν «κακά βιβλία». Ο μόνος αξιολογικός διαχωρισμός είναι ανάμεσα στα καλογραμμένα και στα κακογραμμένα. Αλλά ακόμη κι ένα κακογραμμένο βιβλίο κρίνεται, δεν καίγεται, δεν πρέπει με δυναμικές εκδηλώσεις να απαγορεύεται η διάδοσή του. Ο πληθωρισμός όμως των (ανεξαρτήτως χρώματος) φασιστικών εκδηλώσεων στις παρουσιάσεις βιβλίων πρέπει να μας ανησυχήσει. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι η υγεία μιας κοινωνίας ορίζεται από τη σχέση της με τα βιβλία. Στη ναζιστική Γερμανία τα έκαιγαν. Και δεν είναι η πράξη καθαυτή που προσβάλλει. Ακραίοι υπήρχαν και θα υπάρχουν παντού στον κόσμο. Το πρόβλημα είναι η σιωπή. Ελάχιστοι αντέδρασαν όταν οι Χρυσαυγίτες προπηλάκισαν εκείνους που ήθελαν να παρουσιάσουν το «Αμπεσεντάρ». Πιθανώς να θεωρήθηκαν «προδότες». Κάπως περισσότεροι αντέδρασαν στην επίθεση με αυγά στην κ. Σώτη Τριανταφύλλου. Κάποιοι είπαν ότι η συγγραφέας είναι «τσιράκι του κεφαλαίου». Μένει να δούμε αν και ποιοι θα αντιδράσουν για την νέα επίθεση στη Στοά Βιβλίου.

Tου Πασχου Μανδραβελη

19/11/09

Δεν απονέμεται το 1ο Βραβείο Διασκευασμένου Σεναρίου - για ταινία μεγάλου μήκους

Απόφαση της Επιτροπής Διασκευασμένου Σεναρίου του ΕΚΕΒΙ σχετικά με τη βράβευση σεναρίων για ταινία μεγάλου μήκους.

Η επιτροπή διασκευασμένου σεναρίου του ΕΚΕΒΙ, με λύπη της δεν απονέμει το Α' βραβείο διασκευασμένου σεναρίου βασισμένο σε έργο της νεοελληνικής γραμματείας για ταινία μεγάλου μήκους, παρότι και οι τρεις προτάσεις που επιλέχθηκαν για να αναπτυχθούν σε σενάρια ήταν κατ’ αρχάς ενδιαφέρουσες.

Τα σενάρια όμως που κατατέθηκαν, αν και περιείχαν επιμέρους αρετές, κρίθηκαν ανολοκλήρωτα, με αδυναμίες το καθένα διαφορετικές στη δραματουργική τους συγκρότηση. Σαν αποτέλεσμα, οι καλές προθέσεις που τα ενέπνευσαν δεν μετουσιώθηκαν επαρκώς σε δραματουργικό υλικό και τα σενάρια χρειάζονται επιπλέον επεξεργασία.

Εν τούτοις, θεωρείται δίκαιο να δοθεί στον κάθε ένα εκ των σεναριογράφων που συμμετείχαν στην τελική φάση του διαγωνισμού, το ποσόν των 1.000 ευρώ ως ελάχιστη αναγνώριση της προσπάθειάς τους.

Μετά από διετή εμπειρία, η επιτροπή εισηγείται, ότι το βραβείο διασκευασμένου σεναρίου από λογοτεχνικό έργο για ταινίες μεγάλου μήκους δεν θα πρέπει να συνεχιστεί ως έχει και το ποσόν να προστεθεί στο μέλλον στα βραβεία διασκευασμένου σεναρίου για ταινία μικρού μήκους ούτως ώστε η συμβολή του ΕΚΕΒΙ στην ενίσχυση νέων δημιουργών να είναι πολύ πιο ουσιαστική και αποτελεσματική.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
ΠΕΤΡΟΣ ΜΑΡΚΑΡΗΣ

ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΟΛΛΑΣ
ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ
ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΙΣΚΟΠΟΥΛΟΥ

17/11/09

Επιλογές: Μίλτος Σαχτούρης "ΟΙ ΑΠΟΜΕΙΝΑΝΤΕΣ"

Όμως υπάρχουν ακόμα
λίγοι άνθρωποι
που δεν είναι
κόλαση η ζωή τους
υπάρχει το μικρό πουλί
ο κιτρινολαίμης
ο Fraülein Ramser
και πάντοτε του ήλιου οι απομείναντες
οι ερωτευμένοι με ήλιο ή με φεγγάρι
ψάξε καλά

βρές τους, Ποιητή!
κατάγραψέ τους προσεχτικά
γιατί όσο παν και λιγοστεύουν
λιγοστεύουν

Επιλογή για την Ομάδα Ανάγνωσης: Δημήτρης Λεβέντης

16/11/09

"Φεύγει το φάντασμα" του Φίλιπ Ροθ

Ποιο είναι άραγε το φάντασμα στο τελευταίο - εξαιρετικό κατά τη γνώμη μου - βιβλίο του Φίλιπ Ροθ; Είναι άραγε η Νέα Υόρκη, γενέτειρα του ήρωα Νέιθαν Ζούκερμαν (alter ego του συγγραφέα;), φάντασμα πια του παλιού εαυτού της μετά ιδίως την επανεκλογή Μπους; Μια ΝΥ χωρίς το φωτοστέφανο του αμερικάνικου ονείρου, χωρίς τη συντροφικότητα και τη χαρά της ζωής, μια πόλη όπου πλέον βασιλεύει ο τρόμος, ο ρατσισμός και η άμετρη φιλοδοξία; Είναι άραγε το φάντασμα του Ζούκερμαν που κάτω από το αβάσταχτο βάρος της σωματικής και πνευματικής φθοράς, χάνει σταδιακά τις μάχες της απόλαυσης, του έρωτα και τέλος της δυνατότητας της συγγραφής;

Είναι το φάντασμα της λογοτεχνίας που μέσα από τα λόγια της Έϊμι Μπελέτ (και επομένως του ίδιου του Ροθ) - αλλοτινής μούσας συγραφέων και τώρα θλιβερού φαντάσματος του εαυτού της - φαίνεται ότι φτάνει στο τέλος της; Να μερικά αποσπάσματα από το γράμμα της Έϊμι στους Times. "Φαντασία; Δεν υπάρχει φαντασία. Λογοτεχνία; Δεν υπάρχει λογοτεχνία. ...Αν διέθετα λίγη από την εξουσία του Στάλιν...θα απαγόρευα την εισαγωγή της λογοτεχνίας σε κάθε δημοτικό, γυμνάσιο, κολλέγιο και πανεπιστήμιο της χώρας. Θα έθετα εκτός νόμου τις λέσχες ανάγνωσης και τη διαδικτυακή συζήτηση περί βιβλίων... Θα άφηνα τους αναγνώστες στην ησυχία τους με τα βιβλία τους,για να τα κάνουν ό,τι θέλουν μόνοι τους."

Είναι άραγε το φάντασμα του κουρασμένου συγγραφέα που με τις θεατρικές παρεμβολές (εξαιρετικό το εύρημα των θεατρικών σκηνών στο έργο -βιβλίο μέσα στο βιβλίο -)προσπαθεί να βιώσει τις φαντασιώσεις του; Έναν ανέλπιδο έρωτα με τη νεαρή συγγραφέα Τζέιμι και την προσδοκία του για μια καινούργια αρχή πριν το φάντασμα του αποχωρήσει πλέον οριστικά από τη σκηνή της ζωής;

Παρακούοντας τις παραινέσεις του Ροθ περί λογοτεχνίας
Βέρα Πελέκη, μέλος της ομάδας ανάγνωσης

11/11/09

Βγήκε η «βραχεία λίστα» για το Βραβείο Αναγνωστών 2009

image Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου προσκαλεί το αναγνωστικό κοινό να επιλέξει, από σήμερα 11 Νοεμβρίου έως τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2009, το αγαπημένο βιβλίο της χρονιάς, ανάμεσα στα δεκαπέντε της βραχείας λίστας.

Με την ψήφο τους οι αναγνώστες συμμετέχουν κατά 50% στο τελικό αποτέλεσμα ενώ το υπόλοιπο 50% βγαίνει από τις ψήφους που έχουν ήδη δώσει οι Λέσχες Ανάγνωσης.

Υπενθυμίζουμε ότι το 2005 το αναγνωστικό κοινό βράβευσε την Ευγενία Φακίνου για το βιβλίο της «Η μέθοδος της Ορλεάνης», το 2006 τη Ρέα Γαλανάκη για το βιβλίο της «Αμίλητα βαθιά νερά», το 2007 τον Ανδρέα Μήτσου για το βιβλίο του «Ο κύριος Επισκοπάκης» και το 2008 τον Δημήτρη Μπουραντά για το βιβλίο του «Όλα σου τα ‘μαθα μα ξέχασα μια λέξη».

Πότε ψηφίζετε:
11 Νοεμβρίου – 7 Δεκεμβρίου 2009
Πώς ψηφίζετε:
Στείλτε με sms (χρέωση απλού μηνύματος)
τον κωδικό που αντιστοιχεί στο βιβλίο της επιλογής σας, στο 54160
Κάθε αναγνώστης έχει δικαίωμα για μία μόνο ψήφο.
Η ψήφος σας καταχωρείται αυτόματα.

Περισσότερα και η λίστα των βιβλίων στη σελίδα του ΕΚΕΒΙ

9/11/09

Επιλογές: Γιατί μ' αγάπησες ~ Μαρία Πολυδούρη

Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες
στα περασμένα χρόνια.
Και σε ήλιο, σε καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες.

Μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου
μια νύχτα και με φίλησες στο στόμα,
μόνο γι’ αυτό είμαι ωραία σαν κρίνο ολάνοιχτο
κ’ έχω ένα ρίγος στην ψυχή μου ακόμα,
μόνο γιατί με κράτησες στα χέρια σου.

Μόνο γιατί τα μάτια σου με κύτταξαν
με την ψυχή στο βλέμμα,
περήφανα στολίστηκα το υπέρτατο
της ύπαρξής μου στέμμα,
μόνο γιατί τα μάτια σου με κύτταξαν.

Μόνο γιατί όπως πέρναγα με καμάρωσες
και στη ματιά σου να περνάη
είδα τη λυγερή σκιά μου, ως όνειρο
να παίζει, να πονάη,
μόνο γιατί όπως πέρναγα με καμάρωσες.

Γιατί δισταχτικά σα να με φώναξες
και μου άπλωσες τα χέρια
κ’ είχες μέσα στα μάτια σου το θάμπωμα
- μια αγάπη πλέρια,
γιατί δισταχτικά σα να με φώναξες.

Γιατί, μόνο γιατί σε σέναν άρεσε
γι’ αυτό έμεινεν ωραίο το πέρασμά μου.
Σα να μ’ ακολουθούσες όπου πήγαινα,
σα να περνούσες κάπου εκεί σιμά μου.
Γιατί, μόνο γιατί σε σέναν άρεσε.

Μόνο γιατί μ’ αγάπησες γεννήθηκα,
γι’ αυτό η ζωή μου εδόθη.
Στην άχαρη ζωή την ανεκπλήρωτη
μένα η ζωή πληρώθη.
Μόνο γιατί μ’ αγάπησες γεννήθηκα.

Μονάχα για τη διαλεχτήν αγάπη σου
μου χάρισε η αυγή ρόδα στα χέρια.
Για να φωτίσω μια στιγμή το δρόμο σου
μου γέμισε τα μάτια η νύχτα αστέρια,
μονάχα για τη διαλεχτήν αγάπη σου.

Μονάχα γιατί τόσο ωραία μ’ αγάπησες
έζησα, να πληθαίνω
τα ονείρατά σου, ωραίε που βασίλεψες
κ’ έτσι γλυκά πεθαίνω
μονάχα γιατί τόσο ωραία μ’ αγάπησες.

---------------------------------------------------------

Το ποίημα βρίσκεται στην πρώτη ποιητική συλλογή της Μαρίας Πολυδούρη, "Οι τρίλλιες που σβήνουν" (1926).

Μουσική: Βασίλης Δημητρίου - Ερμηνεία: Μάγδα Πένσου

Μπορείτε να δείτε την εξαιρετική σχετική τηλεοπτική σειρά της ΕΤ1 “Καρυωτάκης”, με πρωταγωνιστές τους Μαρία Κίτσου και Δημοσθένη Παπαδόπουλο, εδώ: http://livemovies.gr/series/kariotakis

Επιλογή για την Ομάδα: Κατερίνα Κεράστα

8/11/09

Ηχητικά βιβλία

image Οι φίλοι της λογοτεχνίας, της τεχνολογίας και των νέων μέσων θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τα Αudio Βooks στην εκδήλωση για την παρουσίαση των ηχητικών βιβλίων που θα πραγματοποιηθεί, πρώτη φορά, στη χώρα μας στις 11 Νοεμβρίου, στο caf του Ιανού (Σταδίου 24), στις 12.30.

Ο παραγωγός και εκδότης κ. Τ. Παγώνης θα μιλήσει για το πώς παράγεται και δημιουργείται ένα Αudio Βook καθώς και για την ιστορία και τη χρηστικότητά του ως ηλεκτρονικού μέσου επικοινωνίας και διάδοσης του βιβλίου και των πολιτισμικών αξιών του, ενώ γνωστοί έλληνες συγγραφείς και δημοσιογράφοι θα αναφερθούν στο νέο αυτό λογοτεχνικό είδος, το οποίο συμπληρώνει το έντυπο βιβλίο και ανοίγει νέους ορίζοντες στην απόλαυση της λογοτεχνίας.

Πηγή

6/11/09

10 ασυνήθιστοι βιβλιοστάτες!

Μια σειρά από 10 καταπληκτικά σχέδια για να στηρίζετε τα βιβλία σας!

01. Voltron Bookends ($110.00) [Link]
01_51CWoBfMGXL._SS500_

02. City Slickers Bookends ($59.95) [Link]
02_41gje0rzyRL._SS400_

03. Star Wars Trash Compactor Bookends ($199.99) [Link]
03_B002E16OKI.01._SX362_SCLZZZZZZZ_V230613800_

04. Fish Bowls Bookends ($50.99) [Link]
04_a96864_fish

05. Vintage Books Bookends ($29.95) [Link]
05_51fxOfg5HaL._SS500_

06. AVP Aliens vs. Predator Bookends ($149) [Link]
06_411VfXBhQ5L._SS500_

07. Reading Sophisticates Bookends ($49.95) [Link]
07_515+rekkCgL._SS500_

08. Pinocchio Bookends ($25.21) [link]
08_61tluvCY-0L._SS500_

09. Men Pushing Bookends ($32.71) [Link]
09_31PaZlRfOCL._SS500_

10. Anubis Bookend ($41.50) [Link]
10_518N2+LYDtL._SS500_

via psaxtiria

Χέμινγουεϊ στην οθόνη

image Τον Έρνεστ Χέμινγουεϊ θα ερμηνεύσει ο Άντονι Χόπκινς στη νέα ταινία του με θέμα τη σχέση του Αμερικανού συγγραφέα με έναν ψαρά από την Κούβα,από την οποία εμπνεύστηκε τη νουβέλα του «Ο γέρος και η θάλασσα» το 1952.

Τον ψαρά Γκρεγκόριο Φουέντες θα ερμηνεύσει ο Άντι Γκαρσία, ο οποίος σκηνοθετεί την ταινία και συνεργάστηκε για τη συγγραφή του σεναρίου με την εγγονή του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, Χίλαρι.

Τον ρόλο της τρίτης κατά σειρά συζύγου του διάσημου συγγραφέα θα υποδυθεί η Ανέτ Μπένινγκ. «Ο Άντονι Χόπκινς είναι ένας από τους σημαντικότερουςηθοποιούς και είναι τιμή μας που συμμετέχει στην ταινία», λέει ο Άντι Γκαρσία.

via

4/11/09

Επίθεση στη Σώτη Τριανταφύλλου

image Στόχος νεαρών που δήλωσαν «αντιεξουσιαστές» έγινε το βράδυ της Δευτέρας η γνωστή συγγραφέας Σώτη Τριανταφύλλου, κατά την παρουσίαση του βιβλίου της με τίτλο «Ο χρόνος πάλι», στον πολυχώρο «Φλοράλ» στα Εξάρχεια.

Σύμφωνα με τα Νέα, μία ομάδα επτά νεαρών εισέβαλε στην αίθουσα και πέταξε αυγά εναντίον της. Οι νεαροί ζήτησαν από τη συγγραφέα να αποχωρήσει, απαιτώντας μάλιστα να παρουσιάζει στο εξής τα βιβλία της στο Κολωνάκι.

«Ορισμένοι αισθάνονται κατατρεγμένοι, εγώ δεν είμαι. Η ενέργεια δείχνει το κοινωνικό μίσος που θεωρείται επαναστατικό, ενώ είναι συντηρητικό. Όλη η ενέργεια, ακόμα και η συμπεριφορά τους, δείχνει φονταμενταλιστική νοοτροπία. Δεν είναι τα αυγά αυτά καθαυτά, που είναι μία παλιά ιστορία, που συνήθως χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο διαδηλώσεων. Εδώ αισθάνθηκα ότι μου επιτέθηκαν θέλοντας να με πλήξουν ως άνθρωπο» δήλωσε στα Νέα η κ. Τριανταφύλλου.

Όπως είπε, έχει δεχτεί και παλιότερα απειλές. Συγκεκριμένα, την έχουν απειλήσει με μαχαίρι έξω από το σπίτι της, ενώ τής έχουν διαμηνύσει πως «θα την πάθω σαν την Κούνεβα, αλλά από αριστερά».

«Εγώ τα έχω συνηθίσει όλα αυτά -και ίσως οι άνθρωποι αυτοί σε δύο χρόνια να πιστεύουν κάτι άλλο» πρόσθεσε.

Πάντως, η εισβολή των νεαρών στο «Φλοράλ» δεν διέκοψε την εκδήλωση, που ολοκληρώθηκε κανονικά με την ομιλία της συγγραφέως, ενώ ακολούθησε συζήτηση με τους πολίτες που είχαν πάει στον πολυχώρο για την παρουσίαση του βιβλίου.

Με ανακοίνωσή του ο ΣΥΝ καταγγέλλει την επίθεση αυτή, τονίζοντας ότι «τροφοδοτεί το κλίμα της γενικευμένης αστυνομοκρατίας που επικρατεί στην περιοχή των Εξαρχείων όλο το τελευταίο διάστημα». ”Πράξεις σαν την χθεσινή οδηγούν στον εκφασισμό της περιοχής των Εξαρχείων με έναν άλλο τρόπο”, καταλήγει.

via

Σελίδες για τα βιβλία και τις ιδέες: “The Athens Review of Books”, “Book Press”, “Bookmarks”

Το «The Athens Review of Books» εντείνει τον ανταγωνισμό στα έντυπα του είδους Με ξενόγλωσσο τίτλο -«The Athens Review of Books»- ένα νέο έντυπο έρχεται να προστεθεί στο τοπίο της αγοράς του βιβλίου. Αυτό το συγκεκριμένο δεν θα είναι free press, αλλά θα πουλιέται στα περίπτερα στην τιμή των 5 ευρώ. Και δεν είναι μόνο αυτή η διαφορά του από τα πολλά έντυπα για το βιβλίο που κυκλοφορούν ήδη, και αρκετά διατίθενται στα stands των free press. Βασικό περιεχόμενό του είναι οι «αναλυτικές, διεξοδικές, κριτικές αναλύσεις βιβλίων, από κατά τεκμήριο πολύ ειδικούς να ασκήσουν αυτή τη δουλειά: επιστήμονες και δημοσιογράφους», λέει το editorial που προφανώς συνυπογράφεται από τους δύο διευθυντές του νέου έντυπου (Μανώλη Βασιλάκη και Ηλία Κανέλλη). Επιμένουν όμως ότι δεν πρόκειται για ένα περιοδικό με κριτικές βιβλίου. Απλώς, τα βιβλία «ακόμα και στην εποχή του Internet, παραμένουν οι πιο άρτιες πηγές τεκμηριωμένης γνώσης». Θα διαβάζουν λοιπόν βιβλία, θα τα προσεγγίζουν, θα τα κρίνουν, και μ’ αυτόν τον τρόπο θα παρεμβαίνουν σε θέματα ιδεών της εποχής μας.

Πάντως, το δείγμα του πρώτου τεύχους, από το οποίο ήδη διαβάσαμε αρκετά κείμενα, υπόσχεται μια διαφορετική προσέγγιση της βιβλιαγοράς και της «αγοράς» των ιδεών. Στις σελίδες του φιλοξενούνται: ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Αμερικανό συγγραφέα και στοχαστή Φίλιπ Ροθ, καθώς και κείμενα με άγνωστες πτυχές για τον Ράντοβαν Κάρατζιτς, του οποίου η δίκη άρχισε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για την ιστορία της Εξελικτικής, από τον Δαρβίνο ώς τις μέρες μας, για τα ελληνοτουρκικά, για τον Δημοκρατικό Στρατό και την ιστοριογραφία, για την εθνική λογοτεχνική εσωστρέφεια, για τη θρησκοληψία και τον αθεϊσμό, για το φαινόμενο Μάικλ Τζάκσον, για την ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Ψυχή βαθιά», κ.ά. Ενα έντυπο που επιδιώκει να καλύψει τα κενά στον χώρο των έντυπων ιδεών με καλόγουστη και ανάλαφρη σελιδοποίηση.

Δίπλα στο καινούργιο έντυπο, στην αγορά του βιβλίου «ρίχνονται» άλλα δύο free press. Το τρίτο τεύχος του Book Press κυκλοφορεί ήδη στην αγορά και από τη σελιδοποίηση και τη θεματολογία του είναι σαφές ότι απευθύνεται σ’ ένα περισσότερο νεανικό κοινό, και «παίζει» πιο πολύ με βιβλία που κινούνται και αφορούν ευρύτερα την αγορά βιβλίου. Στο τρίτο τεύχος υπάρχει αφιέρωμα στον έρωτα, συνέντευξη του Μένη Κουμανταρέα, παρουσιάσεις πολλών από τα νέα βιβλία που πρόκειται να κυκλοφορήσουν, κ.λπ.

(Κάντε κλικ να διαβάσετε το Book Press #02 σε full screen:)

Στις 25 Νοεμβρίου, στα stands των free press θα βρίσκεται ένα ακόμα έντυπο με έμφαση στο βιβλίο. Τίτλος του «Bookmarks», θα έχει 48 σελίδες, τιράζ 20 χιλ. αντιτύπων, θα περιλαμβάνει κριτικές, συνεντεύξεις και αφιερώματα και θα κυκλoφορήσει από τις άγνωστές μας εκδόσεις «Χαραμάδα». Μια ιδιαίτερη κινητικότητα που δεν αφορά μόνο τον Τύπο, αλλά και την αγορά του βιβλίου, η οποία επίσης διαρκώς διαφοροποιείται.

Της Ολγας Σελλα

3/11/09

Ποιος είναι ο PHILIP ROTH

Ο ΦΙΛΙΠ ΡΟΘ γεννήθηκε το 1933 στο Νιούαρκ του Νιού Τζέρζι. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στα πανεπιστήμια του Bucknell και του Σικάγου. Διετέλεσε καθηγητής της συγκριτικής λογοτεχνίας στα πανεπιστήμια του Πρίνστον, της Νέας Υόρκης (Hunter College)και της Πενσυλβανίας. Διηύθυνε τη σειρά "Συγγραφείς της άλλης Ευρώπης" στις εκδόσεις Penguin και γνώρισε στο αμερικανικό κοινό συγγραφείς όπως ο Bruno Schulz και ο ΜίλανΚούντερα.

Στην Ελλάδα κυκλοφορούν τα έργα του "Το σύνδρομο Πόρτνοϊ", "Το βυζί", "Απάτη", "Η πατρική κληρονομιά", "Το θέατρο του Σάμπαθ", "Αντίο Κολόμπους", "Η ζωή μου ως άντρα", "Αμερικανικό ειδύλλιο", "Παντρεύτηκα έναν κομμουνιστή", "Επιχείριση Σάυλωκ", "Ζούκερμαν δεσμώτης", "Αντιζωή", "Κι ό,τι θέλει ας γίνει", "Το ζώο που ξεψυχά", "Το ανθρώπινο στίγμα", "Ο καθηγητής του πόθου", "Καθένας"," Η Συνομωσία εναντίον της Αμερικής", "Φεύγει το φάντασμα"

Εχει τιμηθεί με τα βραβεία National Book Award, Pulitzer, PEN/Faulkner, National Book Critics Circle Award, National Medal of Arts και με το Gold Medal in Fiction της Αμερικάνικης Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών.

Πρόσφατα ο Ροθ έλαβε δύο από τα πιο έγκυρα βραβεία PEN: το 2006 το βραβείο PEN/Nabokov για το σύνολο του έργου του και το 2007 το βραβείο PEN/Saul Bellow for Achievement in American Fiction. Ο Ροθ είναι ο μόνος εν ζωή αμερικανός συγγραφέας που τα "Άπαντά" του εκδίδονται σε πλήρη και οριστική έκδοση από τη Library of America.

Εθνικό Βραβείο Βιβλίου για τα «Αντίο, Columbus» (1960), «Sabbath's Theatre» (1995)

Εθνικό Βραβείο Κριτικών για τα «The Counterlife» (1988), «Patrimony» (1992)

Βραβείο Pen/Faulkner για τα «Υπόθεση Σάιλοκ» (1993), «Ανθρώπινο Στίγμα» (2000)

Βραβείο Πούλιτζερ για το «Αμερικανικό Ειδύλλιο» (1997)

Χρυσό Μετάλλιο της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Γραμμάτων (2001)

Η βιβλιογραφία του

*(2009) Φεύγει το φάντασμα, Πόλις

* (2008) Η αντιζωή , Πόλις

* (2008) Το σύνδρομο Πόρτνοϊ , Πόλις

* (2007) Η συνωμοσία εναντίον της Αμερικής , Πόλις

* (2006) Καθένας , Πόλις

* (2006) Ο καθηγητής του πόθου , Πόλις

* (2005) Κι ό,τι θέλει ας γίνει , Πόλις

* (2004) Ζούκερμαν δεσμώτης , Πόλις

* (2004) Κουβέντες του σιναφιού , Πόλις

* (2003) Το ανθρώπινο στίγμα , Πόλις

* (2002) Το ζώο που ξεψυχά , Πόλις

* (2001) Επιχείρηση Σάυλωκ , Πόλις

* (2000) Παντρεύτηκα έναν κομμουνιστή , Πόλις

* (1999) Αμερικανικό ειδύλλιο , Πόλις

* (1998) Το θέατρο του Σάμπαθ , Χατζηνικολή

* (1996) Αντίο Κολόμπους , Πόλις

* (1996) Η ζωή μου ως άντρα , Πόλις

* (1995) Πατρική κληρονομιά , Χατζηνικολή

* (1993) Απάτη , Χατζηνικολή

* (1984) Το βυζί , Γράμματα

* (1980) Η νόσος του Πορτνόυ , Γράμματα

2/11/09

Μια παράξενη διαφήμιση εκδοτικού οίκου!

Ο εκδοτικός οίκος Eichborn, για την προώθηση του εκθεσιακού περιπτέρου του στην έκθεση βιβλίου στο Franfurt, επιστράτευσε 200 μύγες(!) στις οποίες τοποθέτησε ένα εξαιρετικά ελαφρύ πανό, στο οποίο αναγράφονταν το όνομα του οίκου. Το πανό, ήταν ενωμένο με τις μύγες, με φυσικό κερί το οποίο μετά από ένα σύντομο χρονικό διάστημα αποσπάστηκε από τα έντομα, 'ελευθερώνοντας' τα.

 

Τελικά το marketing δεν έχει όρια...

via Psaxtiria

1/11/09

Χειρόγραφα Ελλήνων δημιουργών

Το χειρόγραφο ποίημα του Κ. Βάρναλη

Το λογοτεχνικό περιοδικό«Η Λέξη», με αφορμή τo 200ό τεύχους του, διοργανώνει μια μεγάληέκθεση χειρογράφων Ελλήνων δημιουργών, με τίτλο «Scriptamanent». Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 3/11 (8.30μμ) στην «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100 - Γκάζι) και θα διαρκέσει μέχρι τις 17/11 (10πμ - 8μμ, είσοδος ελεύθερη).

Λογοτέχνες οι ίδιοι, οι εκδότες του περιοδικού (Αντώνης Φωστιέρης - Θανάσης Νιάρχος), με τη μελαγχολική σκέψη ότι στην ηλεκτρονική εποχή μας «η "χειροποίητη" γραφή τείνει να εκλείψει ως είδος», συγκέντρωσαν περισσότερα από 200 πρωτότυπα χειρόγραφα ποιητών και πεζογράφων, αλλά και σκηνοθετών (λ.χ του Αλέξη Μινωτή), ηθοποιών, συνθετών και εικαστικών (λ.χ. του Γιάννη Τσαρούχη), από τις αρχές του 20ού αιώνα, μέχρι πρόσφατα, καθώς δεν έχουν εκλείψει ακόμη εντελώς οι δημιουργοί που αγαπούν τη χειρόγραφη γραφή, την «τέχνη του παπύρου», όπως την έλεγε ο Γιάννης Τσαρούχης. Τα χειρόγραφα θα συνοδεύονται με φωτογραφία του δημιουργού τους.

Μεταξύ των παλαιότερων χειρογράφων είναι και ένα χειρόγραφο, με το παρακάτω τετράστιχο σατιρικό ποίημα του Κώστα Βάρναλη, με τίτλο «Πρωτοχρονιάτικο» και με την υπότιτλη σημείωση («1931, όταν η "Ιερά Σύνοδος" αφόρισε τους "μαλλιαροκομμουνιστές")». (Το ποίημα σάρκαζε τη δίωξη και την καταδίκη από την εκκλησία του δημοτικιστών δασκάλων, με επικεφαλής τον Δημήτρη Γληνό, δίωξη που είχε υποστεί παλαιότερα και ο Βάρναλης).

«Σαράντα σβέρκοι βωδινοί με λαδωμένες μπούκλες/ σκεμπέδες σταβροθόλωτοι και βρώμιες ποδαρούνες,/ ξετσίπωτοι, ακαμάτηδες, τσιμπούρια και κορέοι,/ ντυμένοι στα μαλάματα, κ' επίσημοι κι ωραίοι».

via

Twitter και κλασική λογοτεχνία

Στόχοι «αιρετικής» σάτιρας και χιουμοριστικού σχολιασμού πολλά έργα κλασικής λογοτεχνίας στο Twitter.

«Είσαι ο Οδυσσέας. Είσαι ναυαγός σε ένα νησί και μόλις έχεις αφήσει πίσω σου έναν τρομερό πόλεμο. Το μόνο που έχεις είναι το μυαλό σου και ένα iPhone, το οποίο χρησιμοποιείς για να λογκάρεις στο Twitter. Τι γράφεις εκείνη τη στιγμή;» Αυτό είναι ένα από τα χιουμοριστικά ερωτήματα τα οποία παρουσιάζονται στο βιβλίο «Twitterature: The World's Greatest Books Retold Through Twitter», το οποίο συνέγραψαν δύο φοιτητές, οι Έμετ Ρένσιν και Αλεξάντερ Άσιμαν.

Το βιβλίο αποτελεί μία μοναδική συλλογή με…ασεβείς και εξαιρετικά αστείους σχολιασμούς μέσω του Twitter (Tweets) έργων του Σαίξπηρ, του Ομήρου, του Κάφκα και πολλών άλλων κλασικών λογοτεχνών- σε ένα πνεύμα το οποίο θυμίζει αρκετά το στιλ των Monty Pythons.

«Είναι εξαιρετικά αστείο αν έχεις διαβάσει τα βιβλία» λέει ο Ρένσιν, ο οποίος σπουδάζει αγγλική φιλολογία και φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο του Σικάγο.

Άλλο ένα παράδειγμα είναι η «Κόλαση» του Δάντη, της οποίας η «twitteroποίηση» (σε καταχωρήσεις μέχρι και 140 χαρακτήρων) ξεκινά ως εξής: «βιώνω μία κρίση μέσης ηλικίας. Έχω χαθεί στο δάσος. Να πάρει, έπρεπε να είχα πάρει μαζί το κινητό μου». Ή ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή: «Τελικά η Θήβα είναι καταπληκτική πόλη! Κανείς δεν δίνει δεκάρα τσακιστή που σκότωσα εκείνο το γέρο- μάλιστα η γυναίκα του μου την πέφτει!».

«Ειδικά σε κάποια σημεία των βιβλίων, οι μεταφορές των τεκταινομένων μας φαίνονταν τόσο αστείες που πραγματικά δεν πιστεύαμε ότι θα μας άφηναν να τις δημοσιεύσουμε» λέει ο Άσιμαν.

Από τα «βέλη» τους φυσικά δεν ξέφυγε ούτε ο Μάκβεθ…ο οποίος, κατά τους «αιρετικούς» φοιτητές, αν ήταν χρήστης του Twitter θα είχε επιλέξει το username Big Mac (από το χάμπουργκερ- σήμα κατατεθέν της γνωστής αμερικανικής αλυσίδας fast food).

«Θα ήταν αρκετά ματαιόδοξος και αλαζόνας για να διαλέξει κάτι τέτοιο, πιστεύω» λέει ο Άσιμαν, που συμπληρώνει πως στόχος του έργου τους είναι να κάνει τον κόσμο να γελάσει, όχι να προσβάλει τους κλασικούς συγγραφείς.

Οι κριτικές βεβαίως, ποικίλλουν: «Κάποιοι το θεωρούν αστείο, και κάποιοι θεωρούν ότι είναι ασεβές...δεν ισχυριζόμαστε ότι το βιβλίο μας είναι τέχνη, αλλά έχει κάποια μικρή αξία, καθώς δίνουμε- έστω και με αυτό τον τρόπο- την κεντρική ιδέα πίσω από μεγάλα λογοτεχνικά έργα» καταλήγει ο Άσιμαν.

via

(C) ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ
Κάδμου 7 & Δαιδάλου
Λιβαδειά 32100
τηλ. 22610.89970
fax 22610.81028