Πλήθος εκδηλώσεων και αφιερωμάτων στην Εκθεση Βιβλίου που άνοιξε τις πύλες της χθες
Στη «σκιά τριών γιγάντων», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, του Μαρκ Τουέιν και του Αρθουρ Κέστλερ, που εορτάζουν τις δικές τους επετείους (325 χρόνια από τη γέννηση του πρώτου, 100 χρόνια από τον θάνατο του «πατέρα» του Τομ Σώγιερ, και 105 από τη γέννηση του τρίτου) ανοίγουν οι πύλες της Εκθεσης Βιβλίου στη Λειψία (18 - 21 3.)
Οι αριθμοί επιβεβαιώνουν μια «σταθερή ευμάρεια»: 2.100 εκθέτες, 39 χώρες σε 65.000 τετρ. μέτρα εκθεσιακού χώρου, 2.000 παρουσιάσεις και δημόσιες αναγνώσεις, 1.500 συγγραφείς σε 300 διαφορετικά σημεία της έκθεσης και στην πόλη, στο πλαίσιο «Η Λειψία διαβάζει». Ανάμεσα στις εκδηλώσεις, φέτος έχουν την τιμητική τους, η νοτιοδυτική Ευρώπη και η Λατινική Αμερική, ενώ η έκθεση «μπαίνει» και στο twitter.
Ομως, η έκθεση έχει και «ελληνικό ενδιαφέρον», έστω περιορισμένο, χάρις στην παθογένεια της εκδοτικής και μεταφραστικής πολιτικής στην Ελλάδα, με δύο απρόοπτες εκδόσεις. Πρόκειται για τα διηγήματα του Εμμανουήλ Ροΐδη, με τον τίτλο «Ο σύζυγος το μαθαίνει τελευταίος», από τις ελβετικές εκδόσεις Manesse, σε μετάφραση Γκ. Μπλίμλαϊν και Ζ. Βίλερ και επιμέλεια της Α. Σέλινγκερ, με ένα επίμετρο του Τ. Σπένγκλερ, καθώς και για το «Τελευταίο αντίο», του Βασίλη Βασιλικού, από τις εκδόσεις buntehunde, σε μετάφραση του Κ. Πόντε.
Οι διεκδικητές του βραβείου
Παρά τα όσα γράφτηκαν στον Τύπο και το Διαδίκτυο, σχετικά με τη νεοεμφανιζόμενη συγγραφέα Χελένε Χέγκεμαν («Κ», 18/2/2010), η 18χρονη θα διεκδικήσει επί ίσοις όροις το Βραβείο της Εκθεσης Βιβλίου της Λειψίας, με «βασικό αντίπαλο» όχι τόσο την αρνητική διαφήμιση, σχετικά με το βιβλίο της (Axolotl Roadkiller), αλλά, αν κρίνει κανείς από τα σχετικά ένθετα των περισσοτέρων εφημερίδων, τον Γκέοργκ Κλάιν, με το «Μυθιστόρημα των παιδικών μας χρόνων». Να σημειωθεί, πάντως, ότι τον πρώτο αρνητικό αντίκτυπο εισέπραξε η ελπιδοφόρα συγγραφέας, από τη διαδικτυακή ψηφοφορία του αναγνωστικού κοινού. Ανάμεσα στις εκδηλώσεις ξεχωρίζουν όπως πάντα ο «αναγνωστικός μαραθώνιος» (Η Λειψία διαβάζει-Leipzig liest) στο πλαίσιο της έκθεσης, που θεωρείται ως ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη, η «μεγάλη νύχτα του αστυνομικού μυθιστορήματος» (20/3), καθώς και τα αφιερώματα στη φανταστική λογοτεχνία, τα κόμικς και το ποδόσφαιρο.
Η Λειψία κατανόησε έγκαιρα ότι οποιαδήποτε σύγκριση με την Εκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης αποβαίνει άσκοπη, καθώς μπορεί κάλλιστα να συνυπάρξει, μετατοπίζοντας το βάρος της στο αναγνωστικό κοινό. Η μακραίωνη παράδοση της πόλης, από την εποχή του Gewandhaus (14ος αιώνας) ως σημαντικού εκθεσιακού κέντρου, αλλά και ως «κέντρου της τυπογραφίας και των εκδόσεων» αποτελούν την καλύτερη παρακαταθήκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου